Page 46 - mag_49
P. 46
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ της Ειρήνης Μανδηλαρά
"ΒιρΤζινιΑ ΓΟύΛΦ"
«ΕνΑ ΔιΚΟ ΣΟύ ΔΩΜΑΤιΟ»
καθημερινή ζωή των γυναικών που απο- σε μέσα από τα δάχτυλα μου. Κάθε στα-
φασίζει να ανακατασκευάσει φανταστικά γόνα της δραπέτευσε». Υπό το πρίσμα των
την ύπαρξή τους . Η φιγούρα που επινόη- ανωτέρω, η Βιρτζίνια Γουλφ προσμετρά
σε η Βιρτζίνια αυτή της Τζούντιθ Σαίξπηρ, τα θαυμαστά επιτεύγματα των μεγάλων
αδελφής του Ουίλιαμ Σαίξπηρ ταλαντού- γυναικών συγγραφέων του 19ου αιώνα
χα κι ίδια συγγραφέας θεατρικών έργων, και προάγει τη σημασία της παράδοσης
αναπαράγεται ως παράδειγμα της τραγι- που αποπνέουν, άκρως χρήσιμη για τον
κής μοίρας μίας πολύ έξυπνης γυναίκας όποιο επίδοξο συγγραφέα. Η Γουλφ κλεί-
που το μόνο που ήθελε ήταν να διαβάσει, νει το δοκίμιο της με μια προτροπή στο
να γράψει και να γνωρίσει τον κόσμο γυναικείο κοινό της. Να προωθήσουν την
όπως ακριβώς κι ο διάσημος κι αναγνω- παράδοση, που έχει τόσο ελάχιστα κλη-
ρισμένος αδελφός της. «Πιστεύω πως ροδοτηθεί σε αυτές, αυξάνοντας την για
αυτή η ποιήτρια, που ποτέ της δεν έγραψε τις δικές τους κόρες (μτφ των κειμένων
μία λέξη και που βρίσκεται θαμμένη στα που περικλείονται στα άγκιστρα της υπο-
σταυροδρόμια, είναι ακόμη ζωντανή. Ζει γράφουσας). Το «δωμάτιο» της Βιρτζί-
μέσα σε σένα και σε μένα και μέσα σε νια Γούλφ ανάγεται όχι μόνο στο χώρο
πολλές άλλες γυναίκες που δεν βρίσκο- αλλά και στο χρόνο. Αφορά και παλεύει
νται εδώ μαζί μας απόψε αλλά πλένουν τα για την προσωπική, την οικογενειακή, την
46 πιάτα στο σπίτι τους και βάζουν τα παιδιά κοινωνική και την οικονομική ανεξαρτη-
τους για ύπνο. Αλλά ζει, γιατί οι μεγάλοι σία, την ελευθερία της έκφρασης και της
ποιητές ποτέ δεν πεθαίνουν, μένουν εδώ συμπεριφοράς- πράγματα αδιανόητα για
παρόντες ψάχνοντας την ευκαιρία να τις γυναίκες της μεταβικτωριανής εποχής
περπατήσουν ανάμεσα μας με σάρκα και της συγγραφέως αλλά και για μερίδα γυ-
οστά». Η Τζούντιθ είναι γυναίκα και δεν ναικών της σύγχρονης εποχής. Η Γούλφ
της επιτρέπεται να πάει στο σχολείο ενώ χρησιμοποιώντας το ταλαντούχο χάρι-
της επιβάλλονται άχαρες και θλιβερές σμα του λόγου της, κατακεραυνώνει το
εργασίες όπως να μαντάρει τις κάλτσες μονοπώλιο του ανδρικού, λογοτεχνικού
και να προσέχει το ψήσιμο του φαγητού. κατεστημένου του καιρού της και μας χα-
Γεμάτη ζωντάνια κι ενεργητικότητα πι- ρίζει ένα εξαίρετο βιβλίο-ορόσημο στο
στεύοντας στο ταλέντο της αλλά και για διαχρονικό θέμα της γυναικείας χειραφέ-
να αποφύγει το γάμο που προσπαθούν να τησης.
της επιβάλλουν οι γονείς της, εγκαταλεί- Προτεινόμενες εκδόσεις:
πει το σπίτι της και πηγαίνει στο Λονδίνο. Πρωτότυπο κείμενο
«ποιος τάχα μπορεί να μετρήσει τη βίαιη (Α Room of One’s Own) Σκληρό εξώφυλλο
κάψα μίας ποιητικής καρδιάς σαν βρίσκε- Penguin Books (1965), Μαλακό εξώφυλλο
ται μπερδεμένη με ένα γυναικείο κορμί;» Albatross Publishers (2015)
Με όλες τις πόρτες κλειστές για τις γυναί- Μεταφρασμένο κείμενο
κες, κανένας δεν έριξε ούτε μία ματιά στα (Ένα Δικό σου Δωμάτιο)
γραπτά της, και με προδομένο το ταλέντο Μαλακό εξώφυλλο εκδόσεις Οδυσσέας
της η Τζούντιθ οδηγείται τελικά στη τρέλα (2015)
και την αυτοκτονία. « Η αλήθεια γλίστρη-