Page 77 - mag_050
P. 77
της Ειρήνης Μανδηλαρά
Η ειρΗνΗ μάνΔΗλάρά l ψυχές πολλών ηρώων στον Άδη, αφήνο-
μάσ ΠάρουσιάΖει... Στις περίπου 400 σελίδες του βιβλίου ντας τα σώματά τους βορά (τροφή) στα
αυτού ο πολυσπουδασμένος Βρετανός
με αφορμή το νέο στα ελληνικά βιβλίο του Adam Nicolson - δημοσιογράφος Άνταμ Νίκολσον με μία σκυλιά και στα όρνεα·αυτό ήταν το θέ-
«Γιατί ο Όμηρος έχει σημασία» εκδόσεις Ψυχογιός φρέσκια, ιδιαίτερη ματιά ανατρέχει στις λημα του Δία από τότε που έπεσε μίσος
για πρώτη φορά ανάμεσα στο βασιλιά
διαχρονικές και παγκόσμιες επιδράσεις
«άσ που άφησαν ο Όμηρος και τα Έπη του. γιο του Ατρέα και το θεόμορφο Αχιλλέα».
(μτφ.Φιλολογική ομάδα Κάκτου) Η Ιλιά-
Διαθέτουμε επτά βίους του Ομήρου και
δα περιγράφει κάποια από τα γεγονότα
ΞάνάθυμΗθουμε δύο μεγαλειώδη ποιητικά έργα-έπη του. του δέκατου και τελευταίου χρόνου της
Αυτός ο υπέροχος Ίωνας αοιδός φαίνε-
πολιορκίας της Τροίας από τους Έλληνες
ται πως έζησε κατά τον 8ο π.Χ. αιώνα κι
(Αχαιοί ή Αργείοι ή Δαναοί στο κέιμενο).
ήταν γιος του Μαίονα και της Κριθηίδας.
τον ομΗρο» Το πραγματικό του όνομα πιστεύεται πως Το έπος βρίθει πρωταγωνιστών, θνητών
κι αθανάτων: Αχιλλέας, Οδυσσέας, Έκτο-
ήταν Μελησιγένης κι ότι πήρε αργότερα
το όνομα Όμηρος είτε γιατί ήταν τυφλός
Πρίαμος, Μενέλαος, Αίαντας, Διομή-
είτε γιατί πιάστηκε όμηρος στον τότε πό- ρας, Αγαμέμνονας, Πάρις, Πάτροκλος,
λεμο που έγινε στη Σμύρνη. Επτά πόλεις δης, Νέστορας, Απόλλων, Ποσειδώνας,
διεκδικούν τη τιμή της γενέτειρας του με Άρτεμις, Αφροδίτη, Ήρα, Άδης, Άρης,
επικρατέστερες τη Χίο και τη Σμύρνη. Ήφαιστος, Ερμής… οι οποίοι έμειναν
Μας είναι δύσκολο να πιστέψουμε πως στην πολεμική κι όχι μόνο ιστορία για το 77
σε έναν αρχαίο ποιητικό διαγωνισμό που κλέος, τον ηρωισμό, την ευφυΐα αλλά και
έλαβε χώρα στη Χαλκίδα ο «πολεμοχα- για την αποφασιστικότητα και τη σκληρό-
ρής» Όμηρος έχασε το βραβείο από τον τητά τους. Μετά την αρπαγή της ωραίας
Ησίοδο, όταν ο δεύτερος προτιμήθηκε Ελένης η άλωση της Τροίας με όποιο τρό-
γιατί τα ποιήματα του εξυμνούσαν την πο και μέσον θεωρείται αναπόφευκτη. Η
ειρήνη! Ο Όμηρος εμπνευσμένος από σύγκρουση των Ελλήνων Αχαιών και των
την μακραίωνη προφορική παράδοση Τρώων εκτός από πολλαπλώς και ποικι-
των λαμπρών ηρωικών αφηγήσεων συ- λοτρόπως ηρωική, είναι σφοδρή, πολλές
νέθεσε γύρω στα 750 π.Χ τους 15.693 φορές λυσσαλέα χωρίς να λείπουν κι οι
στίχους της Ιλιάδας και στα 710 π.Χ. εσωτερικές συγκρούσεις κι έριδες μεταξύ
τους 12.110 στίχους της Οδύσσειας. Η συμμάχων και φίλων.
γλώσσα που χρησιμοποίησε και στα δύο Η Οδύσσεια πραγματεύεται την αγωνι-
έπη του θεωρείται «τεχνητή» πλην όμως ώδη και περιπετειώδη προσπάθεια επα-
απολύτως κατανοητή από το σύνολο του ναπατρισμού ενός ήρωα του Τρωικού
τότε ελληνόφωνου κόσμου. Ο στίχος του Πολέμου, του ευφυούς και πολυμήχανου
είναι ο δακτυλικός ή ηρωικός εξάμετρος Οδυσσέα. Στους θνητούς και στους αθά-
κι αποτελείται από δώδεκα έως δεκαεπτά νατους ήρωες της Οδύσσειας προστίθε-
συλλαβές. νται επιτυχώς από τον ποιητή της πλήθος
«Ψάλε μου, θεά την οργή του Αχιλλέα, μοιραίων γυναικών αλλά και διάσημων
του γιου του Πηλέα, αυτή την καταραμένη τερατόμορφων όντων: Ναυσικά, Καλυ-
οργή, που προξένεσε στους Αχαιούς αμέ- ψώ, Κίρκη, Αρήτη, Πολύφημος, Σκύλλα,
τρητες συμφορές κι έστειλε τις ατρόμητες Χάρυβδη, Σειρήνες, Δίας, Ποσειδώνας,