Page 44 - mag_54
P. 44
πΑΙΔΙΑ & σΧοΛεΙο
Σχολικές φιλίες
Από την ηλικία των 2 ετών τα παιδιά ζεται να προσαρμοστούν στη σχολική
αρχίζουν να γίνονται πιο κοινωνικά, ρουτίνα και πραγματικότητα, να δεί-
συνεργάσιμα και μπορούν να επικοι- χνουν ενδιαφέρον για τη ζωή στο σχο-
νωνήσουν ενώ μετά τα 5 μπορούν να λείο, να συμμετέχουν σε αυτή και να
παίξουν και να μοιραστούν παιχνίδια παρουσιάζουν πρόοδο. Να διατηρούν
με συνομηλίκους και να συνάψουν τις καλές σχέσεις με τους δασκάλους και
πρώτες δυαδικές σχέσεις. Στην αρχή τους συμμαθητές και να επιτυγχάνουν,
μπορεί να είναι παιδιά από το οικογε- το καθένα με τον ρυθμό του, υψηλές
νειακό ή φιλικό περιβάλλον, αργότε- επιδόσεις.
ρα οι συμμαθητές/τιες από τον παιδικό Είναι αποδεδειγμένο ερευνητικά και
σταθμό. Είναι γεγονός πως τα παιδιά εμπειρικά πως τα παιδιά που διατη-
που έρχονται σε επαφή με άλλα παι- ρούν καλές φιλίες έχουν και καλύτερη
διά από νωρίς δημιουργούν πιο εύκο- σχολική προσαρμογή. Οι φίλοι δια-
λα φιλίες αργότερα στο σχολείο. βάζουν μαζί, ενημερώνουν ο ένας τον
Μία παράμετρος που βοηθάει στην άλλον για τα μαθήματα, αλληλοβο-
κοινωνικοποίηση των παιδιών είναι ηθιούνται, συζητούν και σχολιάζουν
44 και το πρότυπο, οι συνήθειες της οι- την καθημερινότητα, εμπιστεύονται
κογένειας. Όταν ένα παιδί βιώνει τι μικρά ή μεγάλα μυστικά, παίζουν μαζί
σημαίνει «φιλία» και «παρέα» μέσα στα διαλείμματα και τόσα άλλα που
από τις συνήθειες των γονιών του που προσφέρουν ασφάλεια και χαρά μέσα
καλούν φίλους στο σπίτι, κάνουν συ- και έξω από τη σχολική τάξη.
χνές επισκέψεις σε φιλικά ή συγγενικά Για κάθε παιδί η περίοδος της πρώτης
σπίτια, οργανώνουν κοινές εκδρομές ή κοινωνικοποίησης στο σχολείο αλλά
δραστηριότητες με άλλα ζευγάρια και και αργότερα η συχνότητα και ποιό-
τα παιδιά τους, λαμβάνουν το μήνυμα τητα των φιλικών σχέσεων στο Δη-
πως οι άνθρωποι είναι πιο χαρούμε- μοτικό ή και στην εφηβεία ποικίλουν
νοι μαζί με τους φίλους τους. Επίσης, και διαφοροποιούνται ανάλογα με το
διευκολύνονται συνήθως να συνά- χαρακτήρα, τα βιώματα του παιδιού
ψουν και τα ίδια τις πρώτες δυαδικές αλλά και το συγκεκριμένο σχολικό πε-
σχέσεις καθώς βρίσκονται συχνά έξω ριβάλλον. Ένα συνεσταλμένο παιδί ή
ή στο σπίτι μαζί με άλλα παιδιά και ένα παιδί που έρχεται από άλλη χώρα
κινητοποιούνται, στο βαθμό που το συνήθως δεν έχουν την ίδια ευκολία
επιθυμούν, να αποκτήσουν κοινωνικές και προσαρμοστικότητα με ένα παιδί
δεξιότητες άμεσα. εξωστρεφές, κοινωνικό και δημοφι-
Από τις βασικές δεξιότητες που οι γο- λές. Τα παιδιά που κάνουν γρήγορα
νείς αγωνιούν για να τις κατακτήσουν φιλίες στο νηπιαγωγείο είναι εκείνα
τα παιδιά τους είναι η σχολική και κοι- που προσελκύουν το ενδιαφέρον των
νωνική προσαρμογή. Τα παιδιά χρειά- συμμαθητών/τριών τους γιατί είναι