Page 44 - Magazine 87
P. 44
,
υΓεΙΑ ΨυΧοΛοΓΙΑ από τη Δήμητρα Σταύρου
το μαύρο πρόβατο κι http://psyhismos.blogspot.gr/
ο αποδιοπομπαίος τράγος
θα μπορούσε να εκδηλώσει συμπερι- οι σχέσεις είναι ζωντανές οι αλλαγές
φορές ανταρσίας και μη υπακοής στις είναι εφικτές το ίδιο και ο επαναπροσ-
νόρμες της ομάδας. διορισμός των ρόλων και των θέσεων.
Όπως μπορούμε να καταλάβουμε, οι Έτσι, από το παράδειγμα του τοξικοε-
περίοδοι κρίσης (όπου εμφανίζονται ξαρτημένου που αποτελεί το μαύρο
απειλές διάλυσης) αποτελούν την κα- πρόβατο της οικογένειας, του παιδιού
λύτερη στιγμή για την ανάδειξη μαύ- στη σχολική τάξη που απορροφά την
ρων προβάτων και αποδιοπομπαίων επιθετικότητα όλων, έως το παράδειγ-
τράγων. Είναι η στιγμή όπου χρειάζεται μα της Ελλάδας στην παγκόσμια χρη-
οπωσδήποτε η θυσία ενός μέλους για ματοοικονομική κρίση -μπορούμε να
να σωθεί το σύνολο. καταλάβουμε ότι πίσω από το μαύρο
Ο ρόλος του μαύρου προβάτου αλλά πρόβατο έχουμε να κάνουμε με μία
και του αποβεβλημένου μέλους απο- κρίση του συστήματος που χρειάζεται
τελούν τη θυσία για τη σωτηρία της αλλαγή (θεραπεία) ως σύνολο.
συνοχής του συστήματος και άρα υπό-
44 Η λύση για το μέλος είναι η ψυχι-
κεινται αναπόφευκτα σε μία διαδικα- κή ενδυνάμωσή του. Έχοντας ψυχι-
σία θυματοποίησης. Δεν είναι τυχαία η κά δυναμώσει, μπορεί να μετατρέψει
μεταφορά του προβάτου αλλά και του τον δυσλειτουργικό του ρόλο του πε-
τράγου. Και τα δύο είναι ζώα θυσίας ριθωριοποιημένου στον περισσότερο
από την αρχαιότητα ως σήμερα όπου λειτουργικό (τόσο για τον ίδιο όσο και
το κυριότερο παράδειγμα αποτελεί το για την ομάδα) του εναλλακτικού. Γιατί
αρνί του Πάσχα. πάντα μία καινοτομία παρά το γεγο-
Όμως δεν μπορεί να υπάρξει θύτης νός ότι έρχεται σε σύγκρουση με το,
χωρίς θύμα, ούτε θύμα χωρίς θύτη. ως εκείνη τη στιγμή δεδομένο, δεν
Είναι θέσεις που παίρνονται με κοι- παύει να αποτελεί μία βασική επιθυ-
νή αποδοχή και χαρακτηρίζονται από μία κάθε οργανισμού που επιθυμεί
υψηλό βαθμό εξάρτησης. Όμως επειδή την πρόοδό του.
Δήμήτρα Σταύρού
Σπουδές Ψυχολογίας στη Γαλλία και στην Ελλάδα. Σπουδές στη Δραματοθεραπεία τετραετούς κύκλου. Εργασία,
ως ψυχολόγος, σε Δημοτικά προγράμματα ψυχοκοινωνικού χαρακτήρα, σε 75 περίπου σχολεία ιδιωτικά και δη-
μόσια στον ΟΚΑΝΑ κ.ά. Ως ερευνήτρια, στο ΕΠΙΨΥ και στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ως Δραματοθεραπεύτρια στο
Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα, στις φυλακές Κορυδαλού, σε δραματικές σχολές, με στελέχη επιχειρήσεων, με εξαρτη-
μένους και τις οικογένειες τους, με καλλιτέχνες για την ανάπτυξη της δημιουργικότητάς τους. Μέλος της Ένωσης
Δραματοθεραπευτών και Παιγνιοθεραπευτών Ελλάδας, του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων, της Ελληνικής Εται-
ρείας Κλινικής Κοινωνικής Ψυχολογίας κ.ά. Συμμετοχή σε πολλά συνέδρια με ανακοινώσεις.