Page 18 - Magazine 87
P. 18

ΒΙΒΛΙοπΡοΤΑΣεΙΣ































                                ΠΛΑΤΩΝ                                        MORTIMER J. ADLER

                                ΦΑΙΔΡΟΣ                              ΣΚΕΨΟΥ ΟΠΩΣ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
                             ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΙΣ                                       ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠATAΚΗ

               «Στον "Φαίδρο", ίσως τον αριστοτεχνικότερο            Ο Αριστοτέλης δίδαξε λογική στον Μέγα Αλέ-
               και ασφαλώς έναν από τους σημαντικότερους             ξανδρο και, μέσα από το φιλοσοφικό του
               πλατωνικούς διάλογους, περιγράφεται μια αυ-           έργο, σε κάθε φιλόσοφο μετά απ’ αυτόν και
               θόρμητη και αβίαστη φιλική συζήτηση ανάμεσα           ως τις μέρες μας. Σ’ αυτό το κλασικό βιβλίο, ο
               στον Σωκράτη και έναν γνώριμό του νεότερο             Αμερικανός φιλόσοφος Μόρτιμερ Tζ. Άντλερ
   18          συμπολίτη του, τον Φαίδρο· μια συζήτηση που           διδάσκει σε όλους εμάς την ουσία του μη κοι-

               με αφετηριακό και καταληκτικό σημείο θέματα           νού νου της αριστοτελικής λογικής, παρουσι-
               και καταστάσεις των ρητορικών σχολών της              άζοντας την αριστοτελική κοσμοθεωρία και
               Αθήνας του 5ου και του 4ου αι. π.Χ. αναφέρε-          φιλοσοφία με σύγχρονο, ευχάριστο και διαυ-
               ται ενδιαμέσως και σε σημαντικές πτυχές του           γή τρόπο. Φέρνοντας το αριστοτελικό έργο
               πλατωνικού στοχασμού.  Μπορούμε  να  πού-             στην  καθημερινή ζωή, ενθαρρύνοντας  τους
               με ότι ο "Φαίδρος" σημαδεύει στο έργο του             αναγνώστες να σκέφτονται φιλοσοφικά, το
               Πλάτωνα μια μεταβατική φάση από τα έξοχα              βιβλίο αυτό μας ανοίγει έναν μοναδικό δρόμο
               λογοτεχνήματα της πρώιμης συγγραφικής πε-             καλλιέργειας της σκέψης και της κριτικής ικα-
               ριόδου (Ιππίας ο ελάττων, Λάχης, Χαρμίδης,            νότητας, αυτογνωσίας και αυτοπραγμάτωσης.
               Ίων, Πρωταγόρας, Ευθύφρων, Απολογία,
               Κρίτων), και της μεσαίας (Γοργίας, Μένων,             «Πρόκειται για βιβλίο αυτοβοήθειας με την καλύ-
               Λύσις, Μενέξενος, Ευθύδημος, Κρατύλος,                τερη σημασία της λέξης […] Η αριστοτελική σο-
               Συμπόσιον, Φαίδων), στα στιβαρά έργα της              φία που μας χαρίζει ο Άντλερ είναι αξεπέραστη.
               ωριμότητας στα οποία συγκαταλέγεται (Πο-              Και μας δείχνει, πάνω απ’ όλα και για μια ακόμα
               λιτεία, Παρμενίδης, Θεαίτητος, Φαίδρος), και          φορά, ότι η φιλοσοφία, η πραγματική φιλοσοφία,
               πριν από τους διάλογους της τελευταίας, γε-           μπορεί να είναι όντως πολύτιμη στη ζωή μας».
               ροντικής, συγγραφικής περιόδου (Σοφιστής,             Chicago Tribune Book World
               Πολιτικός, Τίμαιος, Κριτίας, Φίληβος, Νόμοι).
               Οπωσδήποτε ο "Φαίδρος" συνιστά μια κρίσι-
               μη καμπή στο συγγραφικό έργο του Πλάτωνα,
               ένα πέρασμα σε έναν νέο τρόπο συγγραφής
               που  θα  εξεικονίζει  την  προφορική  πρακτική
               της διαλεκτικής στους κόλπους της Ακαδημίας,
               αποτελώντας συγχρόνως ένα "είδωλον" αυ-
               τής της πρακτικής».
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23