Page 13 - Magazine 87
P. 13

του Γεράσιμου Γεωργάτου










 Η πλΑτωνικΗ γρΑφΗ,   σούς και τους κύβους και πάνω απ’              κο  της  μνήμης  αλλά της  υπόμνησης.


                                                                     Στους μαθητές σου δεν φέρνεις την
               όλα τη γραφή. Βασιλιάς τότε όλης της
 Η χρΗσΗ του διΑλογου   Αιγύπτου ήταν ο Θαμούς (τον Θαμού            αληθινή σοφία αλλά μόνο την επίφα-
                                                                     ση της σοφίας. Τους κάνεις να ακούν
               οι Έλληνες τον ονομάζουν Άμμωνα). Σ’
 κΑι του μυθου  αυτόν λοιπόν ήρθε ο Θευθ, του επέ-                   πολλά, χωρίς να τους διδάσκεις και
                                                                     τελικά νομίζουν ότι γνωρίζουν και πολ-
               δειξε τις τέχνες του και του είπε ότι θα
               έπρεπε να διαδοθούν σε όλους τους                     λά, ενώ κατά κανόνα δεν γνωρίζουν
               άλλους Αιγυπτίους. O βασιλιάς τότε                    τίποτε· γίνονται μάλιστα φορτικοί σε
               τον ρώτησε ποια είναι η ωφέλεια της                   κάθε  συντροφιά, αφού  παριστάνουν

               καθεμιάς τέχνης και καθώς εκείνος                     τους σοφούς, χωρίς να είναι».
               του εξηγούσε, άλλες από τις εξηγή-                    Προφανώς πρόκειται για μύθο που

               σεις τις επαινούσε και άλλες τις κα-                  κατασκευάστηκε από τον Πλάτωνα.
               τέκρινε ανάλογα με ό,τι του φαινόταν                  Δεν  μας  σώζεται  από  άλλη  πηγή,

               σωστό ή λάθος. Κάποια στιγμή όμως                     όπως άλλοι πλατωνικοί μύθοι. Την
               έφθασαν και στη γραφή. "Αυτή η μά-                    ιστορία λοιπόν την έχει επινοήσει ο

               θηση, βασιλιά μου", είπε ο Θευθ, "θα                  Πλάτωνας, βάζει όμως τον Σωκρά-                            13
               κάνει τους Αιγυπτίους σοφότερους και                  τη, όπως πάντα, να την διηγηθεί.
               θα αυξήσει τη μνήμη τους· γιατί βρέ-                  Από το στόμα του Σωκράτη αυτή

               θηκε το φάρμακο της μνήμης και της                    η ιστορία ακούγεται πιο πειστική,
               σοφίας". Και ο Θαμούς του απάντησε:                   αφού ο Σωκράτης ήταν από τους

               "Πολύτεχνε Θευθ, άλλος έχει την ικα-                  λίγους στοχαστές του 5ου αιώνα
               νότητα να γεννά τις τέχνες και άλλος να               π.Χ που δεν έγραψε τίποτα, αρ-

               κρίνει αν οι τέχνες αυτές θα βλάψουν ή                νούμενος τα θέλγητρα της γραφής.
               θα ωφελήσουν. Εσύ λοιπόν τώρα, σαν                    Έμεινε αφοσιωμένος στην προφο-

               πατέρας που είσαι της γραφής, έδει-                   ρική επικοινωνία, θεωρώντας ότι
               ξες εύνοια σ’ αυτήν και της προσέδω-                  αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος
               σες τις αντίθετες από τις πραγματικές                 για να μιλά κάποιος με άλλους για

               της δυνατότητες. Γιατί η γραφή θα φέ-                 τη φιλοσοφία.
               ρει λήθη στην ψυχή όσων τη μάθουν,                    Ο πλατωνικός λοιπόν Σωκράτης,

               μια και αυτοί σίγουρα θα παραμελή-                    στον Φαίδρο, συνοψίζει σε τρία τα
               σουν τη μνήμη τους· δείχνοντας εμπι-                  μειονεκτήματα της γραφής.  Πρώ-
               στοσύνη στη γραφή, θα φέρνουν στη                     το: τα γραπτά κείμενα είναι

               θύμησή τους κάτι όχι από μέσα τους,                   στατικά και δεν μπορούνε να
               από τον ίδιο τον εαυτό τους, αλλά από                 αλλάξουν. Ό,τι έχει γραφεί γρά-

               κάποια ξένα εξωτερικά σημάδια. Αυτό                   φτηκε μια για πάντα. Δεύτερο:
               που ανακάλυψες δεν είναι το φάρμα-                    δεν μπορούν να υπερασπίσουν
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18