Page 57 - mag_61
P. 57
της Μαράννας Κουμαριανού
των ορίων μας. Τη δική μας αύξηση. Τον χειριστεί και αντιμετωπίσει πράγματα που
χώρο που πιάνουμε ως άνθρωποι και που μπορεί να του τύχουν. Να του προσφέρω
αυτός επηρεάζει τους γύρω μας και τον το να πάει μια βόλτα μόνος του με τους
χώρο που αφήνουμε στους άλλους να φίλους, δείχνοντάς του εμπιστοχσύνη ότι
δράσουν. μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή τη συν-
θήκη. Αυτό δε σημαίνει ότι θα τον αφήσω
Κι εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο: όσο ανεξέλεγκτο. Μπορώ, πριν να συζητήσω
εγώ μεγαλώνω-αυξάνομαι σαν άνθρω- μαζί του για το τι πρέπει να έχει στο μυαλό
πος τόσο πιο πολύ χώρο αφήνω για τους του, σε τι να δώσει προσοχή και πιθανά
άλλους να εξελιχθούν. Όσο μεγαλώνει ο σενάρια απρόοπτων ζητώντας του –όχι
δικός μου έλεγχος πάνω στα πράγματα και υποδεικνύοντας!– την αντιμετώπιση που
τις καταστάσεις, τόσο πιο εύκολο κάνω θα έχει. Έτσι, δεν του περνάω μόνο το
στους άλλους το να αποκτήσουν κι εκείνοι μήνυμα ότι τον εμπιστεύομαι αλλά και ότι
έλεγχο. Δεν υπάρχει καπέλωμα. Δε υπάρ- τον θεωρώ ικανό να ανταποκριθεί στις
χει μονοπώλειο. Αντιθέτως, μπορώ και πα- ανάγκες του περιβάλλοντος ενώ ταυτό-
ραχωρώ και αφήνω την ελευθερία στο να χρονα είμαι δίπλα του σε ό,τι χρειαστεί.
υπάρξουν!
Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο και πιο
Ας το δούμε πιο συγκεκριμένα: όσο εγώ αποδοτικό στα παιδιά μας από το να τα
αυξάνομαι ως άνθρωπος, έχω και αποκτώ αφήνουμε και να τους δημιουργούμε
μεγαλύτερη κατανόηση για το τι συμβαίνει χώρο που να μπορούν να δράσουν. Τα
στον γιο μου και στην προσπάθειά του να καθιστούμε υπεύθυνα! Υπεύθυνα για τον
βγει στον κόσμο και να τον ελέγξει. Όσο εαυτό τους και ικανά να χειριστούν και
εγώ αυξάνομαι ως άνθρωπος, μπορώ να να ελέγξουν το περιβάλλον τους. Με τον
αφήσω στον γιο μου τον έλεγχο του περι- τρόπο αυτό, νιώθουν – εισπράττουν σε-
βάλλοντός του αντί να λειτουργώ συνέχεια βασμό από εμάς και αποκτούν ασφαλές
ως προστάτης του, ξέρω ότι του έχω δώ- πλαίσιο να κινηθούν, να αυξηθούν και
σει τα εφόδια που χρειάζεται, του έχω καλ- να επηρεάσουν το περιβάλλον τους. Και
λιεργήσει την κρίση του ώστε να ελέγξει αυτό, για τα παιδιά λειτουργεί ως ανταπό-
τις νέες καταστάσεις που έρχεται αντιμέ- δοση προς τους γονείς. Υπάρχει αίσθημα
τωπος. Με άλλα λόγια, τον έχω βοηθήσει ικανοποίησης και δικαιοσύνης όταν αντι-
με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να ελέγχει λαμβάνονται ότι βαθμιαία μπορούν να
τις νέες περιοχές του και να μην κινδυνεύει ανοιχτούν και να σταθούν σε πιο απαιτη-
από αυτές. Κάτι ανάλογο με το κρεβάτι με τικά περιβάλλοντα.
τα κάγκελα που λέγαμε προηγουμένως.
Ας χωρέσουμε, λοιπόν, τα παιδιά μας, ας
Πρακτικά, θα μπορούσα ως γονέας να ακούσουμε τις ανάγκες τους δημιουργώ-
προηγηθώ του παιδιού μου, με το να το εκ- ντας τις κατάλληλες συνθήκες για το μεγά-
θέσω εγώ σε νέες καταστάσεις και με το λωμά τους!
να του θέσω ερωτήματα για το πώς θα δια-