Page 85 - mag_63
P. 85

της Λίλλυς Παπασπυροπούλου











               χέρια του, θυμίζει την πε-          ραμένει στο έργο το πα-             ται και από την ασθένεια
               ρίφημη Πιετά: ακόμα ένα             ρελθόν του από το οποίο             που ήδη είχε καταβά-

               έργο τέχνης στην ταινία             δεν βλέπουμε παρά μόνο              λει το σκηνοθέτη, χωρίς
               ενός σκηνοθέτη (πρω-                ψήγματα.                            όμως να χάνει τίποτα από
               ταρχικά του μελοδράμα-              Μία ταινία, έντονα αυ-              την αισθητική και διανο-
               τος, της Όπερας) που την            τοβιογραφική,        παρόλο         ητική  μαγεία  που  απο-

               αγάπησε και την ύμνησε              που ο ίδιος ο Βισκόντι το           πνέουν όλα του τα δημι-
               όσο λίγοι, όπως άλλωστε             αρνιόταν. Εμπνεύσθηκε               ουργήματα. Στη σκληρή
               και η σκηνή του οργίου              από το πραγματικό πρό-              κριτική που δέχτηκε από

               την οποία κατά λάθος                σωπο του αριστερού δι-              το Ιταλικό Κομμουνιστικό
               βλέπει ο διανοούμενος               ανοούμενου, συγγραφέα,              Κόμμα που  χαρακτήρισε
               δεν έχει καμιά χυδαιό-              ιστορικού  και  συλλέκτη            το φιλμ του  αντιδραστι-
               τητα. Μέσα από τις αντι-            και έργων τέχνης Μάριο              κό, ο σκηνοθέτης απά-

               θέσεις της σκιάς και του            Πραζ, αλλά είναι πάνω               ντησε  ότι τη θεωρεί την
               φωτός-υπέροχη           όπως        από φανερή η ομοιότητα              πιο πολιτική ταινία του

               πάντα η φωτογραφία του              του ήρωά του με αυτόν.              μετά από το “Η γη τρέ-
               Πασκουαλίνο  ντε  Σά-               Για το πιο προσωπικό του            μει”. Βραβείο Νταβίντ ντι                85
               ντις-  το όλο θέαμα, έχει           φιλμ, ένα είδος διαθήκης            Ντονατέλλο-το αντίστοιχο
               την όψη ενός έργου του              (γιατί σύντομα μετά πέ-             ιταλικό Όσκαρ- για την

               Καραβάτζιο,  τα  σώματα             θανε), ό ίδιος είπε: είναι η        καλύτερη  ταινία  και  τον
                                                                                       καλύτερο ξένο ηθοποιό
               μοιάζουν  με  σμιλεμένα             ιστορία ενός διανοούμε-             το 1975 για ένα από τα πιο
               αγάλματα, μια σκηνή που             νου της γενιάς μου, που             ωραία φιλμ του Βισκόντι,

               αποφεύγει περίτεχνα την             αδυνατώντας να προ-                 νοσταλγικό και ποιητικό,
               παγίδα  της  ηδονοβλεψί-            σαρμοστεί  στον  καιρό,             αλλά  και  συνάμα  βαθύ-
               ας. Δύσκολα διακρίνου-              συγκρούεται βίαια με τη             τατα πολιτικό και προφη-
               με εκεί τα αισθήματα του            σημερινή γενιά και βγαί-            τικό.

               Καθηγητή:        αποτροπια-         νει από αυτή τη δοκιμασία           (Δείτε εδώ)
               σμός απέναντι στα χαλα-             βαριά τραυματισμένος”.

               ρά σεξουαλικά ήθη των               Η ταινία γυρίστηκε εξ
               εισβολέων, ή μήπως μια              ολοκλήρου σε εσωτερικό
               πίκρα για αυτά που πέρα-            χώρο, ένα έργο δωματί-
               σαν από δίπλα του χωρίς             ου, “κεκλεισμένων των

               να τα ζήσει; Το πρόσωπό             θυρών” χωρίς ωστόσο να
               του  είναι  διφορούμενο,            κυλάει στη θεατρικότητα.
               είναι ανθρωπιστής, αλλά             Αντίθετα  είναι  ποτισμένο

               διάλεξε  μια  αποτραβηγ-            από κινηματογραφικότη-
               μένη από τα πάντα ζωή,              τα. Η έλλειψη των εξω-
               όπως και σκοτεινό πα-               τερικών  πλάνων  εξηγεί-
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90