Page 33 - mag_65
P. 33

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               ρει την άποψη του Θαλή ότι η Γη                       το σύμπαν περιβάλλεται από νερά.
               επιπλέει στο νερό. Από κει και πέρα                   Με βάση όλη αυτή την παράδοση,

               ο Αριστοτέλης υποθέτει πως ο Θα-                      ελληνική και ανατολική, δεν είναι
               λής πρέπει να θεωρούσε ότι η γέν-                     απίθανο ο Θαλής να προχώρησε
               νηση όλων των όντων οφείλεται                         στη γενίκευση ότι τα πάντα γεν-

               στο νερό. Και τέλος αποδίδει στον                     νιούνται από το νερό. Αρκεί αυτό
               Θαλή την άποψη ότι  «τα πάντα εί-                     για να ονομάσουμε τον Θαλή πρώ-
               ναι νερό» ή «η αρχή των πάντων εί-                    το φιλόσοφο;

               ναι το νερό».                                         Όχι ακριβώς. Γιατί είναι διαφορε-
               Θα μπορούσε ένας στοχαστής του                        τικό να λες ότι «τα πάντα γεννιού-
               6ου αιώνα, όπως ο Θαλής, να υπο-                      νται από το νερό» από το ότι «τα

               στηρίξει μια τέτοια θέση; Μάλλον                      πάντα είναι νερό». Στην πρώτη πε-
               ναι. Τα νερά γύρω από την οικου-                      ρίπτωση αναφέρεσαι στη γέννηση,

               μένη, είναι κάτι που υπάρχει πε-                      στην αφετηρία  μόνο των όντων
               ρίπου σε όλες τις μυθολογίες, και                     ενώ στη δεύτερη διατυπώνεις μια
               των Ελλήνων και κυρίως των ανα-                       ενιαία αρχή για την προέλευση και

               τολικών λαών. Για τους Βαβυλώ-                        την κατάληξη των πάντων, σε μια                            33
               νιους ο κόσμος τους κλείνεται από                     αρχή που κυβερνά τον κόσμο. Και

               δυο ποτάμια, τον Τίγρη και τον Ευ-                    η αναγωγή σε μια ενιαία αρχή απο-
               φράτη, που ορίζουν τη Μεσοποτα-                       τελεί βασικό χαρακτηριστικό της
               μία. Ανάλογο ρόλο παίζει ο Νείλος                     φιλοσοφίας. Και ο ίδιος ο Αριστο-

               για την Αίγυπτο.                                      τέλης φαίνεται σίγουρος μόνο για
               Μάλιστα στη μυθολογία αυτών των                       το πρώτο, ενώ για το δεύτερο, πε-
               δύο λαών, ειδικά των Αιγυπτίων,                       ρισσότερο το υποθέτει.

               υπάρχει η αντίληψη για υποχθό-                        Συνεπώς, μπορούμε να πούμε ότι
               νια νερά, από τα οποία γεννήθη-                       ο Θαλής προσέγγισε αλλά δεν
               κε και αναδύθηκε η Γη. Ο Όμηρος                       έφτασε σίγουρα στο σημείο να δι-

               επίσης στο Ξ της Ιλιάδας, αναφέ-                      ατυπώσει μια ενιαία αρχή. Ακόμα
               ρεται στον Ωκεανό ως ένα ποτάμι                       όμως και αν δεν είναι ο πρώτος

               που έκλεινε τα όρια της οικουμένης                    φιλόσοφος, οπωσδήποτε είναι το
               και είναι πατέρας θεών και ανθρώ-                     τελευταίο σκαλοπάτι πριν κάνει με
               πων. Βρίσκεται δηλαδή πιο ψηλά κι                     απόλυτη σιγουριά το πέρασμα στη

               από τους θεούς στην ιεραρχία της                      διατύπωση μιας ενιαίας κοσμολο-
               γέννησης.  Επιπλέον, η Ελλάδα  εί-                    γικής αρχής  ο κατά τι νεότερός

               ναι ένα νησιωτικό σύμπλεγμα και                       του, ο Αναξίμανδρος, όπως  θα
               οι Έλληνες είναι ναυτικοί. Ταξιδεύ-                   δούμε στο επόμενο σημείωμα.
               ουν στη θάλασσα και νιώθουν ότι
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38