Page 22 - mag_68
P. 22

ΑΣ ΦΙλΟΣΟΦΗΣΟΥμΕ…










               Ο ΑέρΑς




               ως ένιΑιΑ Αρχή






























   22          Η ουσία της φιλοσοφίας του Ανα-                       φής από το απολύτως απροσδιόρι-

               ξιμένη είναι ότι στη θέση του «απεί-                  στο άπειρο του Αναξίμανδρου.

               ρου» του Αναξίμανδρου, έβαλε τον                      Και μην ξεχνάμε ότι ακόμα, και μέ-
               «αέρα». Μετά το νερό του Θαλή,                        χρι τον Πλάτωνα, δεν έχουν ανα-

               το δεύτερο από τα τέσσερα βασι-                       πτυχθεί αφηρημένες έννοιες, ούτε
               κά στοιχεία της αρχαιότητας βρί-                      υπήρχε  η  έννοια  της  ύλης.  Όλα

               σκει τη θέση του ως ενιαία «αρχή»                     ονομάζονταν και γίνονταν αντι-
               του κόσμου. Θα ακολουθήσουν η                         ληπτά ως σώματα. Συνεπώς, θα

               γη και η φωτιά. Γιατί όμως ο αέ-                      μπορούσαμε να πούμε ότι ο Αναξι-
               ρας; Μια πιθανή υποθετική ερμη-                       μένης με τον αέρα επιχειρεί μια με-

               νεία  είναι  ότι το  άπειρο,  φάνηκε                  τάβαση από το εντελώς απροσδι-
               πολύ απροσδιόριστη έννοια στον                        όριστο άπειρο του Αναξίμανδρου

               Αναξιμένη. Ο αέρας έχει και αυτός                     σε κάτι πιο συγκεκριμένο που έχει
               κάποια απροσδιόριστα χαρακτηρι-                       όμως και κάποια από τα χαρακτη-

               στικά, όπως το άπειρο, αλλά ταυ-                      ριστικά του.
               τόχρονα είναι στοιχείο πιο φυσικό                     Ο νεοπλατωνικός Σιμπλίκιος που

               και πιο περιγράψιμο. Ως στοιχείο,                     είναι ένας πολύ καλός δοξογράφος
               ο αέρας, είναι λιγότερο απτός και                     του 6ου μ.χ αιώνα, επί Ιουστινια-

               περιγράψιμος από το νερό, τη γη                       νού, και μας μεταφέρει με ακρίβεια
               και τη φωτιά, αλλά κάπως πιο σα-                      απόψεις παλαιοτέρων φιλοσόφων,
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27