Page 22 - mag_68
P. 22
ΑΣ ΦΙλΟΣΟΦΗΣΟΥμΕ…
Ο ΑέρΑς
ως ένιΑιΑ Αρχή
22 Η ουσία της φιλοσοφίας του Ανα- φής από το απολύτως απροσδιόρι-
ξιμένη είναι ότι στη θέση του «απεί- στο άπειρο του Αναξίμανδρου.
ρου» του Αναξίμανδρου, έβαλε τον Και μην ξεχνάμε ότι ακόμα, και μέ-
«αέρα». Μετά το νερό του Θαλή, χρι τον Πλάτωνα, δεν έχουν ανα-
το δεύτερο από τα τέσσερα βασι- πτυχθεί αφηρημένες έννοιες, ούτε
κά στοιχεία της αρχαιότητας βρί- υπήρχε η έννοια της ύλης. Όλα
σκει τη θέση του ως ενιαία «αρχή» ονομάζονταν και γίνονταν αντι-
του κόσμου. Θα ακολουθήσουν η ληπτά ως σώματα. Συνεπώς, θα
γη και η φωτιά. Γιατί όμως ο αέ- μπορούσαμε να πούμε ότι ο Αναξι-
ρας; Μια πιθανή υποθετική ερμη- μένης με τον αέρα επιχειρεί μια με-
νεία είναι ότι το άπειρο, φάνηκε τάβαση από το εντελώς απροσδι-
πολύ απροσδιόριστη έννοια στον όριστο άπειρο του Αναξίμανδρου
Αναξιμένη. Ο αέρας έχει και αυτός σε κάτι πιο συγκεκριμένο που έχει
κάποια απροσδιόριστα χαρακτηρι- όμως και κάποια από τα χαρακτη-
στικά, όπως το άπειρο, αλλά ταυ- ριστικά του.
τόχρονα είναι στοιχείο πιο φυσικό Ο νεοπλατωνικός Σιμπλίκιος που
και πιο περιγράψιμο. Ως στοιχείο, είναι ένας πολύ καλός δοξογράφος
ο αέρας, είναι λιγότερο απτός και του 6ου μ.χ αιώνα, επί Ιουστινια-
περιγράψιμος από το νερό, τη γη νού, και μας μεταφέρει με ακρίβεια
και τη φωτιά, αλλά κάπως πιο σα- απόψεις παλαιοτέρων φιλοσόφων,