Page 83 - mag_70
P. 83
ΒΙΒΛΙοπαρουσΙασεΙσ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΙΠΛΙΚΑΤΣΗ
ΧΕΙΡΟΠΕΔΗ ΑΠΟ ΠΛΑΤΙΝΑ
Εκδόσεις ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ
Χειροπέδη από πλατίνα ή αλλιώς φυλακή από πλατίνα. Οι
ήρωες των διηγημάτων φορούν νοητά τη χειροπέδη των
στερεοτύπων και των εξαναγκασμών, εγκλωβισμένοι σε
σχέσεις, πεποιθήσεις, ορμές και φαντασιώσεις, περιπλα-
νώνται απ' τις αρχές του 20ου αιώνα έως το απροσδιόριστο
μέλλον, από την παιδική τους ηλικία έως τα γεράματά τους.
Η Κική γράφει στον νεκρό σύντροφό της, ο Μιχάλης κατα-
φέρνει να στείλει ηλεκτρονικό μήνυμα από τον Παράδεισο,
η Γεωργία ταξιδεύει στη Βουλγαρία για ν' αποτεφρώσει τη
σορό του πατέρα της, ο Μανόλης ανακοινώνει στους γο-
νείς του ότι θα γίνει κλέφτης. Οι ήρωες ταλαιπωρούν τον
εαυτό τους κι αναμετριούνται με τα όνειρά τους. Ο μικρός
Πέτρος πετάει κονσέρβες στα παιδιά που τον κοροϊδεύουν,
η Τζέινα ανοίγει την κιτρινισμένη έκθεσή της από το δημοτικό σχολείο, η Μαργαρίτα ξεθάβει τον
σκύλο της θείας Φλώρας, μια κυρία καταμετρά τα δικαιολογητικά για τη σύνταξή της, η Νανά, η
Καίτη κι ο Κοσμάς παίζουν με ερωτικά παιχνίδια. Ο αφηγητής, κάποιες φορές θεατής, κρυφα-
κούει τους ήρωες και άλλοτε αφηγείται με χιούμορ και ειρωνεία, άλλοτε μοιάζει ν' απουσιάζει
διακριτικά χάρη στη δύναμη των γεγονότων. Η Αλεξάνδρα Πιπλικάτση με την πρώτη της αυτή 83
συλλογή διηγημάτων αναζητά την ουσία, την άγρια και σκληρή πραγματικότητα τόσο όσο χρει-
άζεται. Στους ήρωές της ο αναγνώστης μπορεί ν' αναγνωρίσει κάτι από τον ίδιο του τον εαυτό.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Η ΜΑΚΡΥΓΙΑΛΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Εκδόσεις ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟΥ
Η Κατερίνα Παναγιωτοπούλου αναπαριστά και στεγάζει
τα οράματα μιας ολόκληρης γενιάς λογοτεχνών οι οποί-
οι αναζητούν την υπέρβαση της εμπορευματικής νοημα-
τοδότησης της λογοτεχνίας. Απονευρώνει κατεστημένες
πεποιθήσεις και προσδοκίες, αντιμάχεται την "τραπεζική"
αντίληψη της συγγραφικής τέχνης και τον εργαλειακό λόγο
της λογοτεχνικής μανιέρας, και ψηλαφεί, με χιούμορ, λοξό
και δηκτικό αλλά διασκεδαστικό και, σε κάθε περίπτωση,
συναισθηματικό, τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων της.
Μια συλλογή διηγημάτων που υπερβαίνει κοινωνιολογι-
κές τοποθετήσεις και ερμηνείες, και αναπτύσσει τη δράση
χωρίς να επιχειρεί να μας εντυπωσιάσει με ανατροπές και
"επιφάνειες". Το αναγνωστικό ενδιαφέρον απογειώνεται
από κείμενο σε κείμενο, καθώς όλες οι λειτουργίες που
τα στοιχεία της αφήγησης αναλαμβάνουν να επιτελέσουν
εξυφαίνουν μία περιπετειώδη και απολαυστική διαδρομή.