Page 102 - mag_74
P. 102
ClassY movies
βάση για το σενάριο του «Μάμα Ρόμα», ματος γίνονται σαν ένα σώμα με δύο
ειδικά το δεύτερο εμπεριέχει τη βασική πόλους, που συναντώνται, εγκαταλεί-
ιδέα της ταινίας: τη διαφθορά του υπο- πονται, έλκονται ξανά και απωθού-
προλεταριάτου. Για τους δύο ήρωες, νται, όπως συμβαίνει σε μια οδυνηρή
102 τη μάνα και το γιο, ο Παζολίνι διαλέγει ερωτική σχέση. Οι προσπάθειες της
ένα νεαρό που μοιάζει με μοντέλο του γυναίκας να φέρουν το γιο κοντά της,
Καραβάτζιο και για τη μάνα, τη μούσα αποτυγχάνουν με έναν τρόπο που θυ-
του Ροσελίνι, την Πίνα του «Ρώμη ανο- μίζει τη σισύφεια τραγωδία, αλλά και
χύρωτη πόλη», Άννα Μανιάνι. Η Μάμα τη μαρξιστική έννοια της αλλοτρίωσης:
Ρόμα δεν έχει όνομα, το παράνομά της η ζωή που δίνει η μητέρα στο γιο, της
σαν πόρνης σημαίνει ότι είναι η μάνα αντιτίθεται, σαν μια δύναμη εχθρική
της πρωτεύουσας αλλά και ολονών, και ξένη. « Ένα από τα πιο μυστηριώδη
ειρωνική νύξη για την ηρωίδα, και κυ- θέματα της ελληνικής τραγωδίας, είναι
ρίως για τους κατοίκους της Ρώμης: αυτό της μοίρας που προδιαγράφει ότι
σαν να ήταν όλοι γιοι μιας εκδιδόμενης τα παιδιά θα πληρώσουν τις αμαρτίες
γυναίκας. Ο μόνος που της δίνει ένα των γονιών» γράφει ο σκηνοθέτης που
επώνυμο, είναι ο Κάρμινε, ο προαγω- θα γυρίσει αργότερα τη «Μήδεια» με
γός: « εδώ μένει η Μάμα Γκαρόφολο;», την Κάλλας. Ο γιος της μητέρας με το
δίνοντας της το όνομα του ηθοποιού βαρύ παρελθόν, δεν θα μπορέσει να
που παίζει το γιο. Αντί να έχει το όνομα αποφύγει τη μοίρα που θα δώσει και
του άντρα, η μάνα παίρνει το όνομα του την τελική έκβαση. Ο μονόλογος της
παιδιού της, δημιουργώντας έτσι την Μάμα στο τέλος, είναι ενδεικτικός του
εντύπωση μιας αμφιλεγόμενης σχέσης τρόπου σκέψης του Παζολίνι. Η πόρ-
μεταξύ των δυο τους. Και είναι αλήθεια νη ανακαλεί τις δύο αντίθετες έννοιες,
ότι, ενωμένοι με τους δεσμούς του αί- εκείνη της ελεύθερης βούλησης και