Page 28 - mag_78
P. 28

Ας φΙλοςοφήςουμε…
















































   28

               μια καινούργια μέθοδο. Ο φιλόσο-                     για τον Σωκράτη, για τον Πλάτω-
               φος δεν μιλάει εξ αποστάσεως, δεν                    να, είναι ο λόγος ο οποίος πείθει

               είναι αυτός που αποκαλύπτει την                      και για να πείσεις πρέπει να επικα-
               αλήθειας. Μάλιστα ο Σωκράτης και                     λείσαι επιχειρήματα.
               οι σοφιστές -ίσως ειρωνικά ή ίσως                    Το τέταρτο και τελευταίο σημαντικό

               όντως να το πίστευαν- διατείνονται                   στοιχείο είναι ότι για πρώτη φορά
               ότι δεν ξέρουν την αλήθεια. Ζητάνε                   σε σχέση με το παρελθόν, η φιλο-

               όμως από τον συνομιλητή τους να                      σοφία εμφανίζεται ως κάτι άμεσα
               μπει σε έναν τρόπο συζήτησης των                     χρήσιμο. Μέχρι τώρα ήταν ένας
               προβλημάτων. Αργότερα ο Πλά-                         λόγος περί του κόσμου,  χρήσιμος

               τωνας θα ονομάσει αυτή τη φιλο-                      και αυτός, αλλά εμμέσως. Κάποιος
               σοφική μέθοδο  διαλεκτική, από το                    μπορεί να αισθανόταν πιο ασφαλής

               ρήμα διαλέγομαι και τον διάλογο.                     ακούγοντας μια φυσική θεωρία από
               Κάθε πρόβλημα πρέπει να τίθεται,                     τον Θαλή, τον Αναξίμανδρο, τον
               να συζητείται, να απορρίπτεται μια                   Αναξιμένη ή  ακόμα  περισσότερο

               λύση και να προτείνεται μια άλλη.                    από τον Δημόκριτο, που μπορούσε
               Με αυτόν τον τρόπο, εμμέσως πλην                     να ερμηνεύσει τα φυσικά φαινόμε-
               σαφώς, αναδεικνύεται η έννοια και                    να, ώστε να μην αισθάνεται έρμαιο

               η αναγκαιότητα του επιχειρήματος.                    υπερφυσικών και ακατανόητων δυ-
               Ισχυρός λόγος για τους σοφιστές,                     νάμεων. Όμως δεν ήταν μια γνώση
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33