Page 26 - mag_78
P. 26

Ας φΙλοςοφήςουμε…











               στο Φροντιστήριο του Σωκράτη,                        παλιότερης Αθήνας, της Αθήνας της
               όπως το ονομάζει ο Αριστοφάνης.                      εποχής του Μαραθώνα  και ο Άδικος

               Ο Σωκράτης παρουσιάζεται ως δά-                      Λόγος εκπροσωπεί το νέο πνεύμα
               σκαλος που έχει μια μορφή σχολής                     της αμφισβήτησης που φαίνεται ότι
               και δέχεται μαθητές επί πληρωμή.                     συνδέεται στα μάτια των Αθηναίων

               Δηλαδή, ο Αριστοφάνης τον απο-                       με τη σοφιστική και τον Σωκράτη. Ο
               καλεί ρητώς τον Σωκράτη σοφιστή.                     Άδικος Λόγος κατατροπώνει κυριο-

               Ο Στρεψιάδης καταφεύγει στον Σω-                     λεκτικά τον Δίκαιο Λόγο, διότι χειρί-
               κράτη επειδή βρίσκεται καταχρεω-                     ζεται πολύ καλύτερα τα επιχειρήματα

               μένος  λόγω της σπάταλης γυναίκας                    και τη διαλεκτική, την πειθώ δηλαδή
               του και του ανεπρόκοπου γιου του                     των λόγων. Στην ουσία ο Δίκαιος

               και θέλει να του διδάξει ο Σωκράτης                  Λόγος παραιτείται από τις αξίες που
               τον τρόπο να μεταστρέφει τους δα-                    πρέσβευαν οι παλιότεροι Αθηναίοι.
               νειστές του ώστε να μην του ζητούν                   Φυσικά όλη η υπόθεση καταλήγει σε

               τα χρωστούμενα.                                      φιάσκο. Ο Στρεψιάδης καταστρέφε-
               Εν μέσω κωμικών περιστατικών γί-
   26                                                               ται, δεν καταφέρνει ούτε τον γιο του
               νεται δεκτός στο Φροντιστήριο και                    να συνετίσει και στο τέλος βάζει φω-
               στην πορεία παίρνει τόσο θάρρος                      τιά στο Φροντιστήριο του Σωκράτη,

               που πιστεύει ότι θα γίνει και κυρίαρ-
               χος στην Εκκλησία του Δήμου. Αυτό                    θεωρώντας ότι αυτός φταίει για όλα

               που του μαθαίνει δηλαδή ο Σωκρά-                     τα κακά που τον βρήκαν.
               της, δεν είναι απλώς μια μέθοδος                     Η κωμωδία Νεφέλες λοιπόν του Αρι-
               για να λύσει τα οικονομικά του προ-                  στοφάνη, θα μπορούσαμε να πούμε

               βλήματα, αλλά και μία μέθοδος πο-                    ότι είναι το κωμικό αντίστοιχο ενός
               λιτικής επικράτησης στην Αθήνα της                   πλατωνικού διαλόγου, που είναι μά-

               εποχής του Πελοποννησιακού Πολέ-                     λιστα ιδιαίτερα θεατρικός, όπως ο
               μου, που είναι ακόμα η δημοκρατι-                    Πρωταγόρας. Θα προσπεράσουμε

               κή Αθήνα, με τους θεσμούς της και                    για την ώρα τι αντιπροσωπεύει σ’
               κυρίαρχο θεσμό την Εκκλησία του                      αυτό το πλαίσιο ο Σωκράτης και τι οι

               Δήμου.                                               σοφιστές. Το βασικό είναι να κατα-
               Ο Αριστοφάνης εμφανίζει στη σκηνή                    νοήσουμε ότι αυτό το κλίμα άσκησης
               και δύο άλλα φανταστικά πρόσωπα                      της φιλοσοφίας είναι εντελώς δια-

               -πάλι σε διαλογική  αντιπαράθεση-                    φορετικό από όλες τις προηγούμε-
               τον Δίκαιο Λόγο, όπως τον ονομά-                     νες περιόδους. Η φιλοσοφία δηλαδή

               ζει, και τον Άδικο Λόγο. Ο μεν Δίκαι-                εκτός από τόπο αλλάζει και τρόπο,
               ος Λόγος εκπροσωπεί τις αξίες της                    δηλαδή μέθοδο και θεματολογία.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31