Page 25 - mag_78
P. 25

του Γεράσιμου Γεωργάτου










 Ο νέΟς τρΟπΟς   ρόντες, εκτός από τον Πρωταγό-                      και αν η αρετή πρέπει να διδάσκε-


                                                                     ται. Δεν παρεμβαίνουν δηλαδή επί
               ρα, ο Γοργίας, ο Ιππίας, ο Πρόδι-
 Αςκηςης       κος -διάσημοι σοφιστές επίσης, όχι                    της ουσίας των επιχειρημάτων που
                                                                     ανταλλάσσονται, αλλά για τον τρό-
               Αθηναίοι- φυσικά ο Σωκράτης και
 της φιλΟςΟφιΑς  μερικά από τα πιο γνωστά πρόσω-                     πο που διενεργείται η συζήτηση,
                                                                     αν κάποιος δηλαδή ξεφεύγει από
               πα της αθηναϊκής κοινωνίας, που
               έπαιξαν εκείνη την εποχή σημαντι-                     τον σωστό τρόπο συζήτησης. Αυτό
               κό ρόλο στα πολιτικά πράγματα ή                       δείχνει ένα τρόπο άσκησης της φι-
               θα παίξουν λίγο αργότερα. Οι πιο                      λοσοφίας, όπου εκπρόσωποι  και

               γνωστοί είναι ο Αλκιβιάδης και ο                      συζητητές είναι δύο βασικές μορ-
               Κριτίας, ο περίφημος κατόπιν αρ-                      φές της φιλοσοφίας του τέλους του

               χηγός των Τριάκοντα Τυράννων.                         5ου αιώνα π.Χ., ο Σωκράτης και ο
               Όλοι αυτοί, λοιπόν, συγκεντρώνο-                      Πρωταγόρας,  ο διασημότερος σο-

               νται στο σπίτι του Καλλία και αρχί-                   φιστής.
               ζουν να συζητούν. Το θέμα της συ-                     Πρόκειται για μια ριζικά διαφορε-

               ζήτησης είναι η αρετή και ειδικά αν                   τική η ατμόσφαιρα στον μέχρι τότε                          25
               η αρετή είναι διδακτή. Αν δηλαδή                      τρόπο άσκησης της φιλοσοφίας.
               ο Πρωταγόρας, ο οποίος είναι το                       Αποκλείεται ο Παρμενίδης ή ο Ηρά-

               κεντρικό πρόσωπο, μπορεί να ισχυ-                     κλειτος να δίδασκαν με τον τρόπο
               ρίζεται ότι μπορεί με αποτελεσμα-                     που μας μεταφέρει ο Πλάτωνας.

               τικότητα να διδάξει την αρετή σε                      Άλλη μια αντίστοιχη εικόνα προκύ-
               έναν νέο μαθητή, όπως ο φίλος του                     πτει  από την κωμωδία Νεφέλες του

               Σωκράτη.                                              Αριστοφάνη, που «διδάχτηκαν» το
               Ο διάλογος είναι αρκετά εκτεταμέ-                     423 π.Χ, δηλαδή μέσα στα χρόνια

               νος. Ο τρόπος όμως που γίνεται η                      του Πελοποννησιακού Πολέμου.
               συζήτηση έχει πάρα πολύ μεγάλο                        Είναι ένα από τα έργα του Αριστο-
               ενδιαφέρον. Δεν υπάρχει από καθ’                      φάνη που σώθηκε πλήρως και μπο-

               έδρας διδασκαλία. Δεν παίρνει τον                     ρούμε έτσι να παρακολουθήσου-
               λόγο ο Πρωταγόρας και σιωπούν                         με τι ήθελε να παρουσιάσει στους

               όλοι και τον ακούν. Ο τρόπος που                      Αθηναίους εκείνης της εποχής.
               γίνεται η  συζήτηση  είναι  ένας  συ-                 Παρουσιάζει λοιπόν  έναν  άξεστο,
               νεχής διάλογος και συγκεκριμένα                       ημιμαθή και χοντροκομμένο μέσο

               ένας διάλογος του Σωκράτη φυ-                         Αθηναίο, όχι ιδιαίτερα υψηλής κοι-
               σικά με τον Πρωταγόρα. Ενδιαμέ-                       νωνικής τάξης, κάποιον Στρεψιάδη,

               σως παρεμβαίνουν και άλλοι, όχι                       προφανώς φανταστικό πρόσωπο,
               όμως για να πουν τι είναι η αρετή                     ο οποίος προσπαθεί να γίνει δεκτός
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30