Page 34 - magazine_86
P. 34

ΑΣ φΙΛοΣοφήΣουμε…











               μάλιστα από τους άμεσους μαθητές                      του είναι νόθα έργα, δηλαδή έργα
               του Πλάτωνα -εκτός από τον Αρι-                       που σώζονται με το όνομά του και

               στοτέλη οι άλλοι δύο πιο γνωστοί                      σήμερα δεν πιστεύουμε ότι είναι
               είναι οι διάδοχοί του στην Ακαδη-                     του Πλάτωνα. Παραμένει όμως το
               μία, ο Σπεύσιππος αρχικά και μετά                     γεγονός ότι  δεν ξέρουμε κανένα

               ο  Ξενοκράτης-  φαίνεται  ότι  η  δι-                 έργο του που να χάθηκε, σε αντί-
               δασκαλία δεν ήταν καθόλου δογ-                        θεση με όλους τους άλλους φιλο-
               ματική. Κανένας από αυτούς τους                       σόφους, τους Προσωκρατικούς,

               τρεις επιφανέστερους μαθητές του                      τον Αριστοτέλη και πολύ περισσό-
               δεν υιοθέτησε πλήρως την πλατω-                       τερο τους Στωικούς και τους φιλο-
               νική φιλοσοφία και τη θεωρία των                      σόφους της ύστερης ελληνιστικής

               Ιδεών. Ο καθένας διατύπωσε μια                        και ρωμαϊκής περιόδου.
               δικιά του εκδοχή, η οποία ξεκινά-                     Σώζονται, λοιπόν, τριάντα περίπου

               ει από τον Πλάτωνα και ανοίγεται                      διάλογοι σε άψογη κατάσταση και
               προς άλλες κατευθύνσεις. Ο Αρι-                       συνήθως σε κάθε ιστορία της φι-
               στοτέλης είναι το καλύτερο δείγμα,                    λοσοφίας οι μελετητές τους χωρί-
   34          όπως θα δούμε παρακάτω.                               ζουν σε τρεις περιόδους. Η πρώτη

               Μέσα λοιπόν σε αυτό το ιδανικό                        αποκαλείται σωκρατική περίοδος

               περιβάλλον εκμάθησης, πρέπει ο                        και περιλαμβάνει κείμενα που εί-
               Πλάτωνας να έγραψε και τα κυρι-                       ναι πιθανόν γραμμένα πριν από
               ότερα γραπτά του. Δεν ξέρουμε αν                      την ίδρυση της Ακαδημίας, όπου ο

               τα έγραψε μόνος του ή σε συνερ-                       Πλάτων θέλει κατά κύριο λόγο να
               γασία με τους μαθητές του. Δεν ξέ-                    διασφαλίσει την αξιοπιστία και την
               ρουμε αν τα διάβαζε στους μαθητές                     υστεροφημία του δασκάλου του.

               του και δεχόταν υποδείξεις και κρι-                   Γι' αυτό είναι επικεντρωμένα στην
               τικές, γιατί φαίνεται ότι το κριτικό                  προσωπικότητα του Σωκράτη, ο
               πνεύμα καλλιεργούνταν στην πλα-                       οποίος διαλέγεται με κάποιους

               τωνική Ακαδημία. Η παραγωγή του                       αντιπάλους  του  -σοφιστές,  πολι-
               πάντως, από το 387 μέχρι το τέλος                     τικούς, ποιητές, κλπ.- και κερδίζει

               της ζωής του, το 347π.Χ., σαράντα                     κατά κανόνα τις εντυπώσεις. Πιο
               περίπου χρόνια, είναι τεράστια και                    γνωστοί τέτοιοι διάλογοι είναι ο
               σημαντική και αυτή καθιέρωσε τον                      Πρωταγόρας και ο Γοργίας.

               Πλάτωνα ως μεγάλο φιλόσοφο.                           Ακολουθεί η ώριμη περίοδος, που
               Οι διάλογοί του σώθηκαν όλοι.                         τοποθετείται μετά την ίδρυση της

               Πρόκειται  για  μοναδικό  φαινόμε-                    Ακαδημίας. Συνήθως καταφεύ-
               νο.  Ορισμένοι  φιλόλογοι  ισχυρί-                    γουμε σ' αυτήν, όταν θέλουμε να
               ζονται ότι μερικά από τα γραπτά                       επικεντρωθούμε στην ουσία, στον
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39