Page 29 - magazine_86
P. 29

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               δεχτούμε τώρα και  να φτάσουμε                        νείας της πραγματικότητας το οποίο

               στην αντίστοιχη απλούστευση πως                       ονομάζει «φιλοσοφία» και σιγά-σι-
               ό,τι λέει ο Σωκράτης στους πλατω-                     γά δημιουργεί και την προϊστορία

               νικούς διαλόγους είναι αυτά που                       του. Ήρωες του παρελθόντος της
               πίστευε ο Πλάτωνας.                                   φιλοσοφίας,  κατά  τον  Πλάτωνα,
               Το πρόβλημα αυτό επιτείνεται από                      είναι οι Πυθαγόρειοι, ο Παρμενί-

               το είδος της φιλοσοφίας και της                       δης και οι σοφιστές, παρότι τους
               σκέψης του Πλάτωνα. Να υπο-                           τελευταίους δεν τους αποδέχεται,
               γραμμίσουμε εδώ ότι ο Πλάτωνας                        αλλά το γεγονός ότι τους εισάγει

               είναι αυτός που στην ουσία ιδρύει                     στα γραπτά του και βάζει τον Σω-
               τη φιλοσοφία. Αυτό δεν σημαίνει,                      κράτη να συζητά μαζί τους κατά κό-
               όπως έχουμε πει, ότι δεν υπάρχει                      ρον, δείχνει ότι τους λάμβανε πολύ

               φιλοσοφία πριν από τον Πλάτω-                         σοβαρά υπόψη.
               να, τουλάχιστον για μάς που μπο-                      Εν ολίγοις, ο Πλάτωνας δεν συνο-

               ρούμε και διαβάζουμε, με κάποια                       μιλεί στα γραπτά του τόσο με φιλο-
               απόσταση αιώνων, τα γραπτά των                        σόφους όσο με ανταγωνιστικούς
               προηγούμενων φιλοσόφων. Αλλά                          ανθρώπινους τύπους οι οποίοι εί-                           29

               ακόμα και η ίδια η λέξη φιλοσοφία                     χαν μεγάλη επιρροή στην αθηναϊκή
               καθιερώθηκε  από  τα  πλατωνικά                       κοινωνία, δηλαδή με τον ποιητή,

               κείμενα.                                              τον πολιτικό, τον ρήτορα, τον σο-
               Ο ίδιος ο Πλάτωνας οριοθετεί το                       φιστή, κλπ. και προσπαθεί να κατα-
               πεδίο της φιλοσοφίας και προσπα-                      γάγει απέναντί τους κάποια θεω-

               θεί να την διακρίνει από αυτό που                     ρητική νίκη. Δεν αποτελεί δηλαδή ο
               θεωρεί «ανταγωνιστικές μορφές                         Πλάτωνας συνέχεια κάποιας προ-
               εξήγησης της πραγματικότητας».                        ηγούμενης φιλοσοφικής παράδο-

               Κύριος ανταγωνιστής είναι η ποίη-                     σης, σε αντίθεση με αυτό που θα
               ση και οι ποιητές. Αρχικά ο Όμη-                      γίνει μετά τον Πλάτωνα.
               ρος και ο Ησίοδος, που ως κοινή                       Μετά τον Πλάτωνα, ο Αριστοτέ-

               παιδεία  των  Ελλήνων  διαμόρφω-                      λης συνομιλεί  με τον Πλάτωνα,
               ναν τις συνειδήσεις την εποχή των                     κατά κύριο λόγο, με την έννοια ότι

               αρχαϊκών χρόνων, αλλά στη συνέ-                       διαμορφώνει τις απόψεις του σε
               χεια και η τραγωδία και οι τραγικοί                   συνέχεια, σε ρήξη και σε διάλο-
               ποιητές, την εποχή των κλασικών                       γο, με τον προηγηθέντα Πλάτωνα.

               χρόνων όπου έζησαν ο Σωκράτης                         Ο Πλάτωνας δεν έχει αντίστοιχο
               και ο Πλάτωνας.                                       «Πλάτωνα» πίσω του. Επομένως

               Προτείνει και υιοθετεί λοιπόν ο                       θα πρέπει να τον σκεφτούμε ως μία
               Πλάτωνας ένα νέο σύστημα ερμη-                        συνολική μορφή για την ιστορία της
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34