Page 33 - magazine_86
P. 33
του Γεράσιμου Γεωργάτου
η ΠλΑτωνικη ΑκΑδημιΑ
Πιο σημαντικό όμως από την πο- νού. Δηλαδή η Ακαδημία ήταν και
λιτική εμπειρία του Πλάτωνα είναι τρόπος ζωής, μια τέχνη του βίου
το γεγονός ότι το 387 π.Χ, που γύ- που την μοιράζεται ο Πλάτωνας με 33
ρισε από το πρώτο ταξίδι του στη τους μαθητές του.
Σικελία, αποφάσισε να ιδρύσει την Μέσα στην Ακαδημία ο Πλάτωνας
περίφημη Ακαδημία. Η Ακαδημία έκανε πράξη αυτό που καταγράφει
δεν ήταν απλώς μία σχολή φιλο- στον μύθο του Φαίδρου. Τη δι-
σοφίας. Ήταν και ένας «θίασος», δασκαλία δηλαδή σε καθημερινή
όπως λεγόταν στην αρχαιότητα, βάση με προφορικό τρόπο, για ό,τι
ίσως κατά το πρότυπο των πυθα- πίστευε πως έπρεπε να μάθει ένας
γόρειων κοινοτήτων, δηλαδή μια μαθητής, ένας νέος φιλόσοφος.
ομάδα ανθρώπων που ζουν μαζί Και συνήθως το δίδυμο που χρησι-
και μοιράζονται τις ίδιες αξίες και μοποιούμε πάντα για δάσκαλο και
τον ίδιο τρόπο ζωής. Η Ακαδη- μαθητή στο πλαίσιο της Ακαδημίας
μία, λοιπόν, δεν ήταν απλώς ένα είναι ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέ-
σχολείο, αλλά και κάτι παραπάνω. λης.
Μέσα σε μία πόλη όπως η Αθήνα, η Ο Αριστοτέλης ήλθε 17 χρονών
οποία κατά τον Πλάτωνα διοικείται στην Ακαδημία και έμεινε εκεί πε-
με τον χειρότερο τρόπο, ήταν μια ρίπου 20 χρόνια, ίσως και παρα-
προσπάθεια να ιδρύσει μία όαση πάνω, πράγμα που σημαίνει ότι
ευνομίας, όπου άνθρωποι που μοι- πέρασε από όλη τη διαδικασία της
ράζονται την ίδια αντίληψη ζωής, μύησης, μέχρι να γίνει εντελώς ανε-
αποφασίζουν να ζήσουν από κοι- ξάρτητος στοχαστής. Αν κρίνουμε