Page 35 - magazine_86
P. 35
του Γεράσιμου Γεωργάτου
πυρήνα της πλατωνικής φιλοσοφί- πολλοί φιλόσοφοι μετά απ’ αυτόν.
ας. Πρόκειται κυρίως για την Πο- Είναι μια βολική μέθοδος κατάτα-
λιτεία, που είναι ο κεντρικότερος ξης και ερμηνείας από τους μελε-
διάλογός του, το Συμπόσιο, ο Φαί- τητές του Πλάτωνα που έχει γίνει
δων και ο Φαίδρος. Εκεί, λοιπόν, ο γενικώς αποδεκτή. Γιατί βεβαίως
Πλάτωνας διατυπώνει τη δική του κανένας αρχαίος συγγραφέας,
καθαρή φιλοσοφία, τη θεωρία των ούτε ο Πλάτωνας μας λέει ότι «ξέ- 35
Ιδεών, που θα δούμε παρακάτω. ρετε, πρώτα έγραψα την Απολογία
Υπάρχει τέλος και μια τρίτη περί- του Σωκράτη, μετά τον Πρωταγό-
οδος, του ύστερου Πλάτωνα, που ρα, μετά την Πολιτεία και μετά τον
ονομάζεται «κριτική», όπου κατά Τίμαιο, κλπ.». Αυτό το συμπεραί-
κάποια έννοια ο Πλάτωνας θέτει νουν οι μελετητές φιλόλογοι από
υπό αμφισβήτηση πλευρές του δι- την ουσία του περιεχομένου των
κού του έργου και προχωρεί σε
προεκτάσεις. κειμένων και από τη γλώσσα τους,
Να σημειώσουμε ότι μεταξύ των καταδεικνύοντας έτσι ότι υπάρχει
διαλόγων υπάρχουν αντιφάσεις. και μια εξέλιξη στο περιεχόμενο
Ως έναν βαθμό, οφείλονται στη δι- και στο ύφος της γραφής του Πλά-
αλογική και θεατρική μορφή τους. τωνα.
Εφόσον ο Πλάτωνας γράφει επί Θα σταθούμε όμως εδώ, αφού
60 περίπου χρόνια, είναι λογικό αναφερθήκαμε στο πλατωνικό
να ξεκινάει ως σωκρατικός, στη πρόβλημα και δώσαμε ένα γενικό
συνέχεια να αποστασιοποιείται και πλαίσιο της ζωής του και της δρά-
να οικοδομεί τη δική του προσω- σης του, και θα επανέλθουμε για
πικότητα και θεωρία και στο τέλος να δούμε πιο συγκεκριμένα το πρό-
ο ίδιος να θέτει υπό αμφισβήτηση βλημα της πλατωνικής γραφής και
και κριτική τον εαυτό του, όπως και την ίδια την πλατωνική φιλοσοφία.