Page 26 - mag_104
P. 26

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΉ


               Βικτώρια Σαμοθράκη







               δηλαδή μιμείται τη ζωή και τις πολυδιά-               Προσωπικά αναρωτιέμαι πολλές φορές,

               στατες εκφάνσεις της, παρουσία κοινού.                πώς κάποιοι άνθρωποι ανεβαίνουν στη
               Ωστόσο, το παράδοξο με τον ηθοποιό είναι              σκηνή και παίζουν Μπρεχτ, ας πούμε,
               ότι δεν είναι αυτός που μας "εξαπατά με               ενώ οι ίδιοι δεν διεκδικούν τα βασικά ερ-

               την υποκριτική του τέχνη", κατά τη διαβό-             γασιακά τους δικαιώματα ή φέρονται σαν
               ητη ατάκα που ακούσαμε από την Υπουρ-                 κτήνη στους συνεργάτες τους! Συγγνώ-

               γό Πολιτισμού. Είναι ο άνθρωπος που, δια              μη, αλλά για μένα, αυτό δεν είναι υπο-
               μέσω της υπόκρισής του, αναψηλαφεί  τις               κριτική, αλλά υποκρισία. Δεν σε κάνει
               πιο μεγάλες αλήθειες της ζωής. Παρόλα                 «ηθοποιό»  ή  «καλλιτέχνη»  τελικά  μόνο

               αυτά, δεν πιστεύω ότι όποιος φέρει αυτόν              η άσκηση αυτής της ιδιότητας, αλλά αυτό
               τον τίτλο ή ασκεί ένα καλλιτεχνικό επάγ-              που κομίζεις ως άνθρωπος με το σύνολο

               γελμα, θα πρέπει να χαίρει απαραίτητα                 της προσωπικότητάς σου.
               θαυμασμού ή εκτίμησης. Ηθοποιός, με

               την έννοια «της ποίησης του ήθους», δεν
               είναι ο άνθρωπος που απλώς ανεβαίνει                  ◗  Το επάγγελμα του ηθοποιού, πιστεύω
                                                                     ότι είναι από τα πιο δύσκολα επαγγέλματα
   26          στο σανίδι ή παίζει στο σινεμά ή στην τη-             και μάλιστα, έχω την αίσθηση ότι σε επι-
               λεόραση. Για μένα, «ηθοποιός» ή «καλ-
               λιτέχνης» είναι ο άνθρωπος που, με το                 λέγει και δεν το επιλέγεις.

               σύνολο του βίου του, αποτελεί για τους                Νομίζω πως αρχικά το επιλέγεις, αλλά σε
               άλλους  ένα  φωτεινό  παράδειγμα.  Είναι              βάθος χρόνου μάλλον σε επιλέγει κι αυτό,

               ένας δημιουργός, ένας εμπνευστής, αλλά                καθώς λίγοι φαίνεται να επιβιώνουν με
               και ένας άνθρωπος που παίρνει θέση στα                την πάροδο του χρόνου στον χώρο. Δε

               τεκταινόμενα των καιρών του, αλλιώς μι-               θεωρώ πάντως τυχαίο το γεγονός ότι ορι-
               λάμε μάλλον για επαγγελματίες που κά-                 σμένοι άνθρωποι επιλέγουν την τέχνη ως

               νουν απλώς τη δουλειά τους. Όλα αυτά,                 μέσο έκφρασης και, κατ’ επέκταση, ως
               εξάλλου, μας τα επιβεβαίωσε περίτρανα                 επάγγελμα. Μάλιστα, έχω την αίσθηση ότι
               και το κίνημα Μetoo... Προσωπικά βλέ-                 οι περισσότεροι αντιμετώπισαν στη ζωή

               πω πολλούς επαγγελματίες «καλλιτέ-                    τους δύσκολα ή ιδιαίτερα βιώματα, γι’ αυτό
               χνες» γύρω μου, αλλά λιγοστούς που να                 και καταφεύγουν στην τέχνη, είτε ως έναν

               παίρνουν ουσιαστικά θέση για όλα αυτά                 τρόπο αυτοθεραπείας ή γιατί αισθάνονται
               αυτά που συμβαίνουν στην εποχή μας.                   ότι, μέσα από αυτή, έχουν κάτι σημαντικό
               Μια μερίδα μάλιστα καλλιτεχνών θα τους                να εκφράσουν. Για να είμαι ειλικρινής, η

               χαρακτήριζα "ισαποστάκηδες" ή και "βο-                επιτυχία και η μακροχρόνια παραμονή σε
               λεψάκηδες", οι οποίοι τηρούν μια στάση                αυτό τον χώρο δεν είναι αποκλειστικά και

               "να τα 'χουμε με όλους καλά και να γεμί-              μόνο ζήτημα ταλέντου, αλλά είναι εξίσου
               ζουν τα θέατρά μας ή οι συναυλίες μας"...             ζήτημα επιμονής, εξάσκησης, σκληρής
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31