Page 14 - mag_103
P. 14

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…










               Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ




               ΤΟΥ ΔΙΟΓΈΝΗ






















               Η διδασκαλία του δεν ήταν διόλου                      Αν και σύγχρονος με τον Αριστο-

               αυτό που αποκαλούμε σήμερα κυ-                        τέλη, ο Διογένης ανήκει ιδεολογικά
               νισμό. Αντιθέτως έτρεφε φλογερό                       στο περιβάλλον της ελληνιστικής

   14          πάθος για την αρετή την οποία δεν                     εποχής. Ο Αριστοτέλης είναι ο τε-

               συνέκρινε με κανένα από τα εγκό-                      λευταίος Έλληνας φιλόσοφος που

               σμια αγαθά.  Αναζητούσε την αρετή                     βλέπει τον κόσμο χωρίς δυσθυ-
               και την ηθική ελευθερία στη λύτρω-                    μία.  Έπειτα από αυτόν όλοι οι άλ-

               ση από τον πόθο και την επιθυμία.                     λοι έχουν κατά τον ένα ή τον άλλο

               «Να είσαι αδιάφορος για τα αγαθά                      τρόπο μία φιλοσοφία φυγής.  Ο
               που μπορεί να σου χαρίσει η τύχη                      κόσμος είναι κακός και ας μάθουμε

               και θα λυτρωθείς από το φόβο».                        να είμαστε ανεξάρτητοι απ’ αυτόν.

               Την άποψη αυτή, όπως θα δούμε,                        Τα εξωτερικά αγαθά είναι πρό-
               την υιοθέτησαν και οι Στωικοί, όχι                    σκαιρα και αποτέλεσμα τύχης και

               όμως με τις ακραίες της συνέπειες                     όχι ανταμοιβή για τις προσπάθειές

               ώστε να απορρίψουν τα αγαθά του                       μας. Μόνο τα υποκειμενικά αγαθά,
               πολιτισμού.  Θεωρούσε ο Διογέ-                        όπως η αρετή και η σωφροσύνη,

               νης ότι δίκαια τιμωρήθηκε ο Προ-                      έχουν συνεπώς αξία για τον σοφό

               μηθέας, γιατί έφερε στον άνθρωπο                      άνθρωπο. Η διδασκαλία του Διογέ-
               τις τέχνες που δημιούργησαν την                       νη, όπως όλες εκείνες που ανήκουν

               περιπλοκή και το επίπλαστο της νε-                    στην ελληνιστική εποχή, απευθυνό-

               ότερης ζωής και σε αυτό το σημείο                     ταν σε ανθρώπους κουρασμένους,
               θυμίζει λίγο τον Ρούσσο.                              απογοητευμένους,              φοβισμένους
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19