Page 15 - mag_103
P. 15
του Γεράσιμου Γεωργάτου
και απαισιόδοξους. Και προφανώς μονάχα μία σχετική αδιαφορία
ήταν μία θεωρία που δεν προορι- απέναντι τους. Μάλιστα στην περί-
ζόταν να ενθαρρύνει την τέχνη, την πτωση κάποιου που δανειζόταν, ο
επιστήμη ή την πολιτική ικανότητα Κυνισμός έπαιρνε τη μορφή εκμη-
ή οποιαδήποτε άλλη δραστηριότη- δένισης της υποχρέωσης προς τον
τα εκτός από τη διαμαρτυρία και τη δανειστή και κάπως έτσι η λέξη Κυ-
φυγή από το πανίσχυρο κακό, την νικός έφτασε να αποκτήσει τη ση-
αβεβαιότητα και την ανασφάλειας. μερινή της σημασία. Από τον Διο-
γένη επηρεάστηκε και ο Ζήνωνας,
Στις πρώτες δεκαετίες του τρίτου ο ιδρυτής της σχολής των Στωι-
αιώνα π. Χ, οι Κυνικοί ήταν του κών, το 301 π.Χ. Ό,τι πιο καλό είχε
συρμού ιδίως στην Αλεξάνδρεια. ο κυνισμός πέρασε στον Στωικισμό
Δημοσίευαν μικρά κείμενα -κηρύγ- που ήταν οπωσδήποτε πληρέστερη
ματα όπου τόνιζαν πόσο εύκολο εί- και πιο ολοκληρωμένη φιλοσοφία.
ναι να ζει κανείς χωρίς υλικά αγα- Οι Κυνικοί αποτέλεσαν πρότυπο 15
θά, πόσο ευτυχής μπορεί να είναι και για πολλά μεσαιωνικά μοναστι-
όταν τρώει απλά φαγητά, πόσο κά τάγματα. Αναφορά στον Διογέ-
ζεστός μπορεί να είναι το χειμώνα νη και στις ιδέες του βρίσκουμε και
χωρίς να φοράει ακριβά φορέμα- το 1882 στο βιβλίο του Φρίντριχ
τα, πόσο ανόητο είναι να αισθάνε- Νίτσε, «Η Χαρούμενη Επιστήμη».
ται κανείς αγάπη για την πατρίδα
του ή να πενθεί όταν κάποιο από ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΝΙΤΣΕ
τα παιδιά του ή κάποιος από τους Η ΧΑΡΟΥΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
φίλους του πεθαίνει. Όπως ανα-
ρωτιέται κάποιος εκλεπτυσμένος
κυνικός, «επειδή πέθανε η γυναίκα
μου ή ο γιος μου είναι λόγος για να
παραμελώ τον εαυτό μου που είναι
ακόμα ζωντανός και να πάψω να
φροντίζω για την περιουσία μου;»
Ο «εκλεπτυσμένος κυνισμός» δεν
διδάσκει την αποχή από τα ωραία
πράγματα αυτού του κόσμου αλλά