Page 15 - mag_103
P. 15

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               και απαισιόδοξους. Και προφανώς                       μονάχα  μία  σχετική  αδιαφορία

               ήταν μία θεωρία που δεν προορι-                       απέναντι τους. Μάλιστα στην περί-
               ζόταν να ενθαρρύνει την τέχνη, την                    πτωση κάποιου που δανειζόταν, ο

               επιστήμη ή την πολιτική ικανότητα                     Κυνισμός έπαιρνε τη μορφή εκμη-

               ή οποιαδήποτε άλλη δραστηριότη-                       δένισης της υποχρέωσης προς τον
               τα εκτός από τη διαμαρτυρία και τη                    δανειστή και κάπως έτσι η λέξη Κυ-

               φυγή από το πανίσχυρο κακό, την                       νικός έφτασε να αποκτήσει τη ση-

               αβεβαιότητα και την ανασφάλειας.                      μερινή της σημασία.   Από τον Διο-
                                                                     γένη επηρεάστηκε και ο Ζήνωνας,

               Στις πρώτες δεκαετίες του τρίτου                      ο ιδρυτής της σχολής των Στωι-
               αιώνα  π. Χ,  οι Κυνικοί  ήταν  του                   κών, το 301 π.Χ. Ό,τι πιο καλό είχε

               συρμού ιδίως στην Αλεξάνδρεια.                        ο κυνισμός πέρασε στον Στωικισμό

               Δημοσίευαν μικρά κείμενα -κηρύγ-                      που ήταν οπωσδήποτε πληρέστερη
               ματα όπου τόνιζαν πόσο εύκολο εί-                     και πιο ολοκληρωμένη φιλοσοφία.

               ναι να ζει κανείς χωρίς υλικά αγα-                    Οι  Κυνικοί  αποτέλεσαν  πρότυπο                           15
               θά, πόσο ευτυχής μπορεί να είναι                      και για πολλά μεσαιωνικά μοναστι-

               όταν τρώει απλά φαγητά, πόσο                          κά τάγματα. Αναφορά στον Διογέ-

               ζεστός μπορεί να είναι το χειμώνα                     νη και στις ιδέες του βρίσκουμε και
               χωρίς να φοράει ακριβά φορέμα-                        το 1882 στο βιβλίο του Φρίντριχ

               τα, πόσο ανόητο είναι να αισθάνε-                     Νίτσε, «Η Χαρούμενη Επιστήμη».

               ται κανείς αγάπη για την πατρίδα
               του ή να πενθεί όταν κάποιο από                                 ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΝΙΤΣΕ

               τα παιδιά του ή κάποιος από τους                       Η ΧΑΡΟΥΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

               φίλους του πεθαίνει. Όπως ανα-
               ρωτιέται κάποιος εκλεπτυσμένος

               κυνικός, «επειδή πέθανε η γυναίκα
               μου ή ο γιος μου είναι λόγος για να

               παραμελώ τον εαυτό μου που είναι

               ακόμα ζωντανός και να πάψω να
               φροντίζω για την περιουσία μου;»

               Ο «εκλεπτυσμένος κυνισμός» δεν
               διδάσκει την αποχή από τα ωραία

               πράγματα αυτού του κόσμου αλλά
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20