Page 86 - mag_97
P. 86
ΒιΒλιοπΡοΤΑςεις
μιΣελ φουΚω
η ιΣτοριΑ τηΣ τρελΑΣ
ΣτηΝ ΚλΑΣιΚη εΠοΧη
εκδόσεις ΚΑλεΝτηΣ
Από τον Πινέλ, τον Τιουκ, τον Βάγκνιτς [Pinel, tuke,
Wagnitz] και μετά, γνωρίζουμε ότι οι τρελοί, για
ενάμιση αιώνα, υποβλήθηκαν στον κανονισμό αυτού
του εγκλεισμού, καθώς και ότι μια μέρα θα τους ανα-
καλύψουμε μέσα στις αίθουσες του Γενικού νοσο-
κομείου μέσα στα απομονωτήρια των κατέργων• θα
αντιληφθούμε ότι είχαν αναμειχθεί με τον πληθυσμό
των “Workhouses” ή των “Zuchthausern” [σωφρονι-
στηρίων]. Ωστόσο, δεν συνέβη ποτέ να διευκρινισθεί με σαφήνεια ποια ήταν
εκεί η καταστατική θέση τους, ούτε αποσαφηνίσθηκε ποτέ τι νόημα είχε αυτή η
γειτνίαση, που φαινόταν να καθορίζει την ίδια πατρίδα για τους φτωχούς, τους
ανέργους, τους κατάδικους και τους παράφρονες. Πίσω από τους τοίχους του
εγκλεισμού θα συναντήσουν τους τρελούς ο Πινέλ και η ψυχιατρική του ΙΘ΄ αι-
ώνα• εκεί και θα τους αφήσουν –ας μην το λησμονούμε– κομπάζοντας ότι τους
«απελευθέρωσαν». Από τα μέσα του Ιη΄ αιώνα, η τρέλα συνδέθηκε με αυτήν τη
86
γη του εγκλεισμού και με τη χειρονομία που της την υπεδείκνυε σαν τον φυσικό
της χώρο.
ζιλ Ντελεζ
τι ειΝΑι φιλοΣοφιΑ
εκδόσεις ΚΑλεΝτηΣ
η φιλοσοφία δεν είναι ενατένιση, ούτε αναστοχα-
σμός, ούτε επικοινωνία, αν και κάποια στιγμή κατά-
φερε να πιστέψει ότι είναι πότε το ένα, πότε το άλλο,
λόγω της ικανότητας που έχει ο κάθε πνευματικός
κλάδος να γεννά τις ίδιες του τις αυταπάτες και να
κρύβεται πίσω από ένα σύννεφο ομίχλης το οποίο
εκπέμπει επί τούτου. Δεν είναι ενατένιση, επειδή ενα-
τένιση είναι τα ίδια τα πράγματα καθ’ όσον τα βλέ-
πουμε μέσα από τη δημιουργία των ίδιων τους των
εννοιών. Επίσης, δεν είναι αναστοχασμός αφού κα-
νείς δεν χρειάζεται τη φιλοσοφία για να αναστοχαστεί πάνω σε κάτι: νομίζουμε
ότι δίνουμε πολλά στη φιλοσοφία με το να την κάνουμε τέχνη του αναστοχα-
σμού, της αποστερούμε, όμως τα πάντα, αφού ούτε οι μαθηματικοί περίμεναν
ποτέ τους φιλοσόφους, για να αναστοχαστούν πάνω στα μαθηματικά, ούτε οι
καλλιτέχνες, για να αναστοχαστούν πάνω στη ζωγραφική ή στη μουσική. Το να
ισχυρίζεσαι, λοιπόν, πως αυτοί γίνονται φιλόσοφοι, μοιάζει απλά με κακόγου-
στο αστείο, επείδη ο αναστοχασμός τους ανήκει στην αντίστοιχη δημιουργία.