Page 37 - mag_96N
P. 37

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                   http://psyhismos.blogspot.gr/








               βολική ενσωμάτωση οικονομικής αξί-                   αναπαραστάσεων).
               ας. Επίσης είναι απρόσωπο και αφηρη-                 Στοματικός χαρακτήρας

               μένο. Ο αφηρημένος χαρακτήρας του,                   του χρήματος.
               που όλο και περισσότερο ενισχύεται                   Ήδη στο ρητό των Ρωμαίων αναφέρε-
               με τη χρήση ευτελών υλικών ή και την                 ται η πείνα. Αλλά ας θυμηθούμε και το

               παντελή απουσία τους (από τα χρυσά                   «μαζί τα φάγαμε» που ακούστηκε τε-
               νομίσματα σε άυλα προϊόντα) φαίνεται                 λευταία από τον όχι και τόσο λιπόσαρκο

               να είναι και η αχίλλειος πτέρνα του.                 Έλληνα πολιτικό.
               Στο χρήμα φαίνεται να συνυπάρχει ο                   Τα χρήματα τρώγονται και οι άνθρω-

               δυισμός των αντιθέτων που χαρακτη-                   ποι γινόμαστε καταναλωτές.
               ρίζει την ανθρώπινη ψυχή.                            Η στοματική σχέση με το χρήμα ενισχύ-

               Από τη μια είναι ιερό (Auri Sacra                    εται συμβολικά από την όρεξη για την
               Fames=Ιερή πείνα του χρυσού για τους                 απόκτησή του, την συσσώρευση του

               Ρωμαίους), κι από την άλλη δαιμονο-                  (λες και είναι λίπος) αλλά και το ξόδεμά
               ποιείται ως ενσάρκωση του κακού.                     του (κατανάλωση, σαν τις θερμίδες)...

               Γίνεται αιτία πολέμων, διαζυγίων, κα-                Οι καβγάδες των αδερφών για την πα-                         37
               βγάδων μεταξύ αδερφιών για το μοί-                   τρική περιουσία, κάτω από αυτό το
               ρασμα της πατρικής περιουσίας, χωρί-                 πρίσμα, θα μπορούσαν να σημαίνουν

               ζει τους ανθρώπους σε τάξεις...                      και την διεκδίκηση μεγαλύτερου μερι-

               Σε επίπεδο ατομικό, ο άνθρωπος αντι-                 δίου αγάπης των γονιών.
               λαμβάνεται την κατοχή ή μη χρημάτων                  Η αγάπη άλλωστε για τον Φρόυντ εγκα-
               ως μία αντανάκλαση της προσωπικής                    θιδρύεται από την κάλυψη της ανάγκης

               του αξίας. Έτσι, δημιουργείται συναί-                για τροφή από το μητρικό στήθος (αν κι
               σθημα ανικανότητας και ντροπής αλλά                  επόμενοι ψυχαναλυτές αντικρούουν τη

               και κοινωνικός αποκλεισμός (που δεν                  θέση αυτή).
               θα  υπήρχε  εφόσον  δεν  γίνονταν  έτσι
               αντιληπτά από το ίδιο το άτομο).                     Πρωκτικός

               Όπως και να ’χει το χρήμα φαίνεται να                χαρακτήρας
               συνδέεται με την εμπιστοσύνη είτε από                του χρήματος

               το άτομο προς τον ίδιο τον εαυτό, είτε               Ο πρωκτικός χαρα-
               προς τον άλλο, είτε διομαδικά και διε-               κτήρας του χρήματος

               θνικά. Η εμπιστοσύνη είναι άλλο πράγ-                συνδέεται με την κα-
               μα από την ασφάλεια και σχετίζεται με                τακράτησή του.
               την αξιοπιστία. Έτσι, ένας πλούσιος                  Αναφέρεται επίσης

               φαίνεται να ασκεί μεγαλύτερη πειθώ                   στην τσιγκουνιά την
               από έναν φτωχό (εξαιτίας αυτών των                   αίσθηση αυτονομί-
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42