Page 14 - mag_94
P. 14
ΑΣ φΙΛοΣοφήΣουμε…
η αριστοτελικη
γνώσιολογια
και η λογικη
Η διαδικασία απόκτησης γνώσης, για μπορεί να δώσει τον ορισμό του. Ή,
14 τον Αριστοτέλη, ξεκινάει από την αι- αν μιλάμε για τη δικαιοσύνη, να πα-
σθητηριακή εμπειρία, όπως πολλούς ρατηρήσει κάποιος τα χαρακτηριστι-
αιώνες αργότερα το υποστήριξε και κά των επιμέρους δίκαιων ανθρώπων
ο θεμελιωτής του νεότερου εμπει- και να διατυπώσει τη γενική καθολική
ρισμού, ο Τζον Λοκ. Μέσα από την έννοια, τον ορισμό δηλαδή της δικαι-
επαναλαμβανόμενη αισθητηριακή εμ- οσύνης.
πειρία προκύπτει η μνήμη που μας επι- Για τον Αριστοτέλη, όπως και για τον
τρέπει να συλλαμβάνουμε τα καθολι- Πλάτωνα, γνώση είναι η σύλληψη του
κά χαρακτηριστικά των πραγμάτων. γενικού, του καθολικού. Μόνο που
Η γνώση λοιπόν δεν είναι ανάμνηση, για τον Πλάτωνα αυτό αφορούσε τη
όπως στον Πλάτωνα, αλλά μνήμη δη- γνώση του κόσμου των Ιδεών, ενώ
μιουργημένη από την αισθητηριακή για τον Αριστοτέλη η σύλληψη του κα-
εμπειρία. Μέσω της επανειλημμένης θολικού ξεκινάει από τα καθέκαστα,
παρατήρησης σκύλων, για παράδειγ- από τα επιμέρους συγκεκριμένα όντα.
μα, ο έμπειρος εκτροφέας ή εκπαιδευ- Και εδώ η γνωσιολογία του Αριστο-
τής σκύλων διακρίνει τι πραγματικά τέλη συνδέεται με τη Λογική. Θα λέ-
είναι ένας σκύλος, κατανοεί το είδος γαμε ότι η Λογική είναι αριστοτελική
ή μορφή, δηλαδή τις ιδιότητες και τα επινόηση. Όχι ότι δεν υπήρχε λογική
χαρακτηριστικά χωρίς τα οποία ένα πριν τον Αριστοτέλη. Προφανώς οι
ζώο δεν μπορεί να είναι σκύλος και άνθρωποι έκαναν λογικές σκέψεις και