Page 13 - mag_94
P. 13

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               όμως θα έθεταν το ερώτημα και οι                      κές της ιδιότητες. Ύλη και μορφή πα-

               προσωκρατικοί φυσικοί φιλόσοφοι,                      ρουσιάζονται σε μας ως ενοποιημένο
               τα αντικείμενα του αισθητού κόσμου                    όλο. Δεν μπορεί οι ιδιότητες, σαν τις
               είναι μη περεταίρω αναγώγιμα ή θα                     πλατωνικές Ιδέες, να υπάρχουν ανε-

               πρέπει  να  θεωρηθούν  αποτέλεσμα                     ξάρτητα από τα συγκεκριμένα αντι-
               σύνθεσης κάποιων θεμελιωδών συ-                       κείμενα. Δεν μπορούμε να γεμίσουμε

               στατικών, όπως π.χ τα άτομα στον                      ένα καλάθι με κρύο ή κόκκινο.
               Δημόκριτο;                                            Ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί έννοιες

               Ο Αριστοτέλης αντιμετώπισε το ζή-                     του κοινού νου για να οικοδομήσει
               τημα μέσω της διάκρισης των ιδιοτή-                   ένα πειστικό φιλοσοφικό οικοδόμη-

               των από τα υποκείμενά τους. Π.χ, ένα                  μα. Η προσέγγισή του έχει άμεσες
               θερμό αντικείμενο είναι το «υποκεί-                   γνωσιολογικές συνέπειες. Η αληθι-
               μενο» και η θερμότητα είναι η «ιδιό-                  νή γνώση είναι γνώση του αληθώς

               τητά» του. Τα ατομικά επιμέρους σω-                   πραγματικού, όχι η γνώση κάποιων
               ματοειδή αντικείμενα έχουν ιδιότητες                  αιώνιων και άφθαρτων πλατωνικών

               (χρώμα, βάρος, υφή, κλπ.) και κάτι                    Ιδεών. Κατεύθυνε έτσι ο Αριστοτέ-                          13
               επιπλέον που λειτουργεί ως υποκεί-                    λης την αναζήτηση της γνώσης προς
               μενό τους. Τους δύο αυτούς ρόλους                     τον κόσμο των ατομικών πραγμάτων,
                                                                     της φύσης και της μεταβολής, προς
               τους παίζουν η «μορφή» ή «είδος»                      τον κόσμο που ερχόμαστε σε επαφή
               και η «ύλη». Πρόκειται για τεχνικούς                  μέσω των αισθήσεων. Ας δούμε λοι-

               όρους του Αριστοτέλη που δεν έχουν                    πόν τι μας λέει για τη γνώση.
               ακριβώς την ίδια σημασία με τη δική

               μας σήμερα. Όλα τα όντα λοιπόν απο-
               τελούν σύνθεση μορφής και ύλης.

               Η «μορφή ή είδος» αποτελείται από
               τις ιδιότητες και η «ύλη» είναι το υπο-
               κείμενο ή το υπόστρωμα της μορφής,

               δηλαδή η ουσία του όντος. Η ουσία
               είναι αυτό που παραμένει σταθερό,

               ενώ η μορφή, οι ιδιότητες, είναι αυτό
               που μεταβάλλονται. Ένα πέτρωμα,

               για παράδειγμα, είναι λευκό, βαρύ,
               σκληρό, κλπ, λόγω της μορφής του.
               Η ύλη - το καθ` αυτό πέτρωμα -  είναι

               επίσης παρούσα ως υποκείμενο της
               μορφής χωρίς να έχει ξεχωριστές δι-
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18