Page 16 - mag91
P. 16

Ας φιλοςοφήςουμε…


                   Ο Αριστοτέλης







               δημία, γράφει κάποια κείμενα ενώ εί-                  τωνα, το 347 π.Χ, ο Αριστοτέλης πη-
               ναι μέλος της Ακαδημίας, πριν τον θά-                 γαίνει στην Άσσο της Μικράς Ασίας,

               νατο του Πλάτωνα, τα δημοσιεύει και                   απέναντι από τη Μυτιλήνη, όπου τον
               πιθανότατα μπλέχτηκε σε μια διαμάχη                   φιλοξενεί για δύο χρόνια ο τύραννος
               με τον Ισοκράτη, που εκπροσωπούσε                     και φιλόσοφος Ερμίας. Εκεί  γνωρίζει

               μια πιο πρακτική σχολή φιλοσοφίας                     και τον Θεόφραστο ο οποίος θα μεί-
               με κύριο μέλημα τη δημιουργία καλών                   νει, ως το τέλος της ζωής του, ο πιο

               πολιτών, ενώ ο Αριστοτέλης εκπρο-                     αφοσιωμένος μαθητής του και ο συ-
               σωπούσε την πλατωνική σχολή της                       νεχιστής της δικής του πια σχολής.
               φιλοσοφίας, που είχε φυσικά πολύ                      Μετά τη Μυτιλήνη, το πιο γνωστό πε-

               ευρύτερο σχέδιο για τους μελλοντι-                    ριστατικό της ζωής του Αριστοτέλη
               κούς φιλοσόφους. Στο πλαίσιο αυτής                    είναι όταν τον καλεί ο Φίλιππος στη

               της διαμάχης, δημοσίευσε κάποιους                     Μακεδονία για να εκπαιδεύσει ως δά-
               διαλόγους, όπως ήταν η μόδα της                       σκαλος τον έφηβο τότε γιο του, τον
               εποχής, με πλατωνικό στυλ, οι οποίοι                  νεαρό Αλέξανδρο. Λέγονται διάφο-

               δυστυχώς δεν διασώθηκαν.                              ρα ανέκδοτα για τη σχέση του Αλέ-
   16          Όταν πέθανε ο Πλάτωνας, λέγεται                       ξανδρου με τον Αριστοτέλη. Από

               ότι διεκδίκησε την ηγεσία της Ακαδη-                  αυτά που ξέρουμε το μόνο σίγουρο

               μίας. Πρόκειται για πληροφορία που                    είναι ότι έφερε μαζί του στον βασιλικό
               δεν είναι ασφαλής. Από πουθενά δεν                    οίκο των Μακεδόνων, μια καινούργια
               προκύπτει με βεβαιότητα. Μάλλον κα-                   έκδοση της Ιλιάδας θεωρώντας ότι -

               τασκευάστηκε εκ των υστέρων, θεω-                     όπως ήταν καθιερωμένο στην κλασι-
               ρώντας ότι «ένας Αριστοτέλης» δεν                     κή παιδεία των Ελλήνων - θα πρέπει

               θα μπορούσε να μην είναι ένας από                     κάποιος να αρχίσει με τον Όμηρο, για
               τους υποψήφιους διαδόχους του Πλά-                    να διαμορφώσει το σύστημα των αξι-
               τωνα.  Διάδοχος του Πλάτωνα, δεύ-                     ών του και των γλωσσικών δεξιοτή-

               τερος σχολάρχης δηλαδή της Ακαδη-                     των του.
               μίας, έγινε ο Σπεύσιππος και μετά τον                 Τα υπόλοιπα που λέγονται, θεωρού-

               θάνατό του, ο Ξενοκράτης. Ο Αριστο-                   νται αμφισβητούμενα. Ίσως για καλή
               τέλης δεν έγινε ποτέ ηγέτης της Ακα-                  τύχη και των δύο, ή ο Αριστοτέλης
               δημίας. Ίσως έπαιξε σημαντικό ρόλο                    ήταν κακός δάσκαλος ή ο Αλέξαν-

               το γεγονός ότι ήταν μέτοικος και τον                  δρος κακός μαθητής. Δεν επηρέασαν
               θεωρούσαν φιλομακεδόνα και γι`                        ιδιαίτερα ο ένας τον άλλο. Ο Αριστο-
               αυτό δεν τον ψήφισαν, αν και δεν ξέ-                  τέλης έμεινε πάντοτε προσκολλημένος

               ρουμε με ποιο τρόπο αναδεικνύονταν                    στην παράδοση της πολιτικής και ηθι-
               οι σχολάρχες στην Ακαδημία.                           κής διαπαιδαγώγησης στο πλαίσιο της
               Μετά λοιπόν τον θάνατο του Πλά-                       πόλης-κράτους,  καθώς δεν μπορού-
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21