Page 34 - mag_89
P. 34
επιΚΑιΡοΤήΤΑ
σκουπίδια
ρετικοτήτων των πολιτισμών. κότητας θα συμπλήρωνα. Γρήγορη
Ο νέος θέλει πάντα να διαφέ- κατανάλωση, λοιπόν, και παγκόσμια
ρει και αντιδρά στο προηγούμενο φόρμα στα πάντα. Στα ρούχα, στο
ρεύμα. Δεν γουστάρει τα ακούσματα φαγητό, στο αλκοόλ, στα τεχνολογι-
του πατέρα του και του παππού του κά προϊόντα, στις πληροφορίες, στο
παρά μόνο αν κάποια στιγμή ξανα- καλλιτεχνικό έργο.
γίνουν μόδα. Θέλει το δικό του τρα- Στον εμπορικό κινηματογράφο
γούδι, τη δική του γλώσσα. Όμως προτιμούνται ταινίες που σου κρατά-
η παγκοσμιοποίηση, ακόμα και στο νε συντροφιά για δυο ώρες και συ-
θέμα της νεανικής αντίδρασης, είναι νοδεύονται με νάτσος και ποπ κορν.
εδώ. Θα είναι άραγε το λαϊκό τρα- Ταινίες που μετά το τέλος τους δεν
γούδι της εποχής του, για τον αυρια- θυμάσαι τίποτα. Στον χώρο του σύγ-
νό σαραντάρη, η τραπ, η μαμπλ και η χρονου ποπ τραγουδιού ισχύει ακρι-
γκάνγκστα ραπ με ελληνικό στίχο; βώς το ίδιο. Αυτά όμως ισχύουν στην
Ο «νέος μεσαίωνας», όπως διεθνή, αμερικανική αγορά όπου
34 ονομάζουν πολλοί τις δεκαετίες που ακόμα το τραγούδι και το σινεμά
θα ακολουθήσουν, χτίζεται σχολα- αποτελεί ακόμα μπίζνα. Οι παραγω-
στικά από τους ισχυρούς του κόσμου γοί και οι καλλιτέχνες της παγκοσμι-
αυτού. Ο «νέος μεσαίωνας» θέλει οποιημένης τέχνης επιβραβεύονται
και πριμοδοτεί την παγκοσμιοποί- με πακτωλό χρημάτων και αναγνω-
ηση και την γρήγορη κατανάλωση. ρίζονται σε όλον τον πλανήτη για τα
Μια σύγχρονη κοινωνία που «οφεί- λαμπερά και θνησιγενή σκουπίδια
λει» να είναι καταναλωτική. Για τον που παράγουν.
καπιταλισμό ο καταναλωτής δεν εί- Τα σκουπίδια όμως βρωμάνε
ναι άτομο αλλά ομάδα. Ο βομβαρδι- γρήγορα και ο άνθρωπος έχει άμε-
σμός του ατόμου από τις διαφημιστι- ση κι επιτακτική ανάγκη να τα ξε-
κές τεχνικές, που χρησιμοποιούνται φορτωθεί. Αυτό το ξέρουν καλά και
παγκοσμίως, έχει σαν αποτέλεσμα οι έμποροι και οι χορηγοί και οι κρα-
τον έλεγχο της καταναλωτικής του τούντες και το συνυπολογίζουν. Εί-
συμπεριφοράς και την καταστροφή ναι, όμως, άλλο να ρίχνεις στον κάδο
της «ψυχολογίας του ατόμου». Για του παρελθόντος τα απορρίμματα,
τον Γάλλο φιλόσοφο Μπερνάρ Στιν- θάβοντάς τα στη λησμονιά, και άλλο
γκλέ, ο «εθιστικός κύκλος της κα- να ταΐζεις μ' αυτά πεινασμένους κι
τανάλωσης», οδηγεί σε εξάντληση εξαθλιωμένους λαούς με στόχο να
του πόθου, άρα και της διαφορετι- τα καταναλώσουν. Τα απορριμματο-