Page 34 - mag_89
P. 34

επιΚΑιΡοΤήΤΑ



                          σκουπίδια






               ρετικοτήτων των πολιτισμών.                           κότητας θα συμπλήρωνα. Γρήγορη

                      Ο νέος θέλει πάντα να διαφέ-                   κατανάλωση, λοιπόν, και παγκόσμια
               ρει και αντιδρά  στο προηγούμενο                      φόρμα στα πάντα. Στα ρούχα, στο
               ρεύμα. Δεν γουστάρει τα ακούσματα                     φαγητό, στο αλκοόλ, στα τεχνολογι-

               του πατέρα του και του παππού του                     κά προϊόντα, στις πληροφορίες, στο

               παρά μόνο αν κάποια στιγμή ξανα-                      καλλιτεχνικό έργο.
               γίνουν μόδα. Θέλει το δικό του τρα-                          Στον εμπορικό κινηματογράφο
               γούδι, τη δική του γλώσσα. Όμως                       προτιμούνται ταινίες που σου κρατά-

               η παγκοσμιοποίηση, ακόμα και στο                      νε συντροφιά για δυο ώρες και συ-

               θέμα της νεανικής αντίδρασης, είναι                   νοδεύονται με νάτσος και ποπ κορν.
               εδώ. Θα  είναι άραγε  το λαϊκό  τρα-                  Ταινίες που μετά το τέλος τους δεν
               γούδι της εποχής του, για τον αυρια-                  θυμάσαι τίποτα. Στον χώρο του σύγ-

               νό σαραντάρη, η τραπ, η μαμπλ και η                   χρονου ποπ τραγουδιού ισχύει ακρι-

               γκάνγκστα ραπ με ελληνικό στίχο;                      βώς το ίδιο. Αυτά όμως ισχύουν στην
                      Ο «νέος  μεσαίωνας»,  όπως                     διεθνή, αμερικανική αγορά όπου
   34          ονομάζουν πολλοί τις δεκαετίες που                    ακόμα το τραγούδι και το σινεμά

               θα  ακολουθήσουν,  χτίζεται  σχολα-                   αποτελεί ακόμα μπίζνα. Οι παραγω-

               στικά από τους ισχυρούς του κόσμου                    γοί και οι καλλιτέχνες της παγκοσμι-
               αυτού. Ο «νέος μεσαίωνας» θέλει                       οποιημένης τέχνης επιβραβεύονται
               και πριμοδοτεί την παγκοσμιοποί-                      με πακτωλό χρημάτων και αναγνω-

               ηση και την γρήγορη κατανάλωση.                       ρίζονται σε όλον τον πλανήτη για τα

               Μια σύγχρονη κοινωνία που «οφεί-                      λαμπερά και θνησιγενή σκουπίδια
               λει» να είναι καταναλωτική. Για τον                   που παράγουν.
               καπιταλισμό ο καταναλωτής δεν εί-                            Τα σκουπίδια όμως βρωμάνε

               ναι άτομο αλλά ομάδα. Ο βομβαρδι-                     γρήγορα και ο άνθρωπος έχει άμε-

               σμός του ατόμου από τις διαφημιστι-                   ση κι επιτακτική ανάγκη να τα ξε-
               κές τεχνικές, που χρησιμοποιούνται                    φορτωθεί. Αυτό το ξέρουν καλά και

               παγκοσμίως, έχει σαν αποτέλεσμα                       οι έμποροι και οι χορηγοί και οι κρα-
               τον έλεγχο της καταναλωτικής του                      τούντες και το συνυπολογίζουν. Εί-

               συμπεριφοράς και την καταστροφή                       ναι, όμως, άλλο να ρίχνεις στον κάδο
               της «ψυχολογίας του ατόμου». Για                      του παρελθόντος τα απορρίμματα,

               τον Γάλλο φιλόσοφο Μπερνάρ Στιν-                      θάβοντάς τα στη λησμονιά, και άλλο
               γκλέ, ο «εθιστικός κύκλος της κα-                     να ταΐζεις μ' αυτά πεινασμένους κι

               τανάλωσης», οδηγεί σε εξάντληση                       εξαθλιωμένους  λαούς με στόχο να
               του  πόθου,  άρα  και  της  διαφορετι-                τα καταναλώσουν. Τα απορριμματο-
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39