Page 31 - mag_89
P. 31

του Δημήτρη Μητσοτάκη











               τριανταριά καλές ταινίες σε σύνο-                     πιδιών και έλαμψαν.
               λο χιλίων και βάλε, ξεχνώντας ένα                            Η επίσημη εξουσία, παρόλο

               σωρό έργα που είναι αδύνατον να τα                    που  δεν  ήταν  ποτέ  φιλική  απέναντι
               παρακολουθήσεις. Κινηματογραφι-                       στα ρηξικέλευθα έργα  τέχνης που

               κές παραγωγές κάκιστης ποιότητας                      κινητοποιούν την κριτική ευαισθη-
 σκουπίδια
               όπου η ανύπαρκτη σκηνοθεσία συ-                       σία του κοινού και προτιμάει τα πο-

               ναγωνίζεται τα πλέον γελοία σενάρια                   λιτιστικά σκουπίδια του καιρού της,
               και τη χαμηλότατη υποκριτική τέχνη.                   όταν  αντιλαμβάνεται  την  διαχρονι-

                      Μιλάμε για το παλιό, καλό,                     κότητα και την λαϊκή απήχηση ενός
               λαϊκό τραγούδι, με στόμφο -«δεν                       καλλιτεχνικού έργου, αναγκάζεται να

               γράφονται,  πια,  τέτοια  τραγούδια»-                 το αγκαλιάσει και να το αφομοιώσει.
               αγιοποιώντας το και λησμονώντας                       «Ο ασφαλέστερος τρόπος να εξου-

               κομμάτια  θλιβερά, με στίχους τόσο                    δετερώσεις το ωραίο είναι να το σφι-
               μελό που καταντούν κωμικοί, με τον                    χταγκαλιάσεις, μέχρι να το σκάσεις»,

               ήχο της φαρφίσας και του ηλεκτρι-                     λέει ο Ηλίας Βολιότης Καπετανάκης.
               κού μπουζουκιού να σου τρυπά το                       Έτσι, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις,                      31 31

               μηνίγγι, με μουσικές φόρμες κλεμ-                     που, αρκετά χρόνια μετά την κυκλο-

               μένες, και μελωδίες ινδοπρεπείς                       φορία τους, αναγνωρίστηκαν σπου-
               που  δεν  είχαν  την  παραμικρή  σχέ-                 δαία ποιητικά ή λογοτεχνικά έργα
               ση με την αρχέγονη κοιτίδα του ρε-                    και μουσικές οι οποίες, στον καιρό

               μπέτικου. Ας μη γελιόμαστε όμως,                      τους, είχαν κυνηγηθεί λυσσαλέα από

               σκουπίδια γέννησε και το ρεμπέτικο                    το επίσημο κράτος, πχ τζαζ, μπλουζ,
               και το δημοτικό, και η λεγόμενη μο-                   ρεμπέτικο, πολιτικό τραγούδι κλπ.
               ντέρνα ή ελαφρά μουσική, η ποπ, η                            Στις μέρες μας τα πολιτιστικά

               ροκ, η λόγια μουσική, και κάθε μου-                   σκουπίδια έχουν επικρατήσει και, με

               σικό είδος, μηδενός εξαιρουμένου.                     αρωγό την τηλεόραση και τα εμπορι-
                      Πάντοτε υπήρχαν πολιτιστικά                    κά ραδιόφωνα, αποτελούν κυρίαρχη
               σκουπίδια όπως, φυσικά, υπήρχαν                       φωνή στον χώρο του ακροάματος

               και τα διαμάντια. Έργα τέχνης αξεπέ-                  και του θεάματος. Η σύγχρονη μου-

               ραστα που συνδέθηκαν με την επο-                      σική παραγωγή έχει σχεδόν σταμα-
               χή τους, συνέχισαν να συγκινούν και                   τήσει, στη χώρα μας, τουλάχιστον σε
               τις επόμενες γενιές και έγιναν δια-                   οργανωμένο επίπεδο. Ουσιαστικά,

               χρονικά. Έφτασαν ως τις μέρες μας,                    δισκογραφία δεν υφίσταται.

               χαρακτηρίστηκαν κλασικά. Ξεχώρι-                             Στον χώρο  του κινηματογρά-
               σαν δηλαδή από το σωρό των σκου-                      φου τα πράγματα είναι ακόμα χειρό-
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36