Page 33 - mag_89
P. 33

του Δημήτρη Μητσοτάκη











               Υπάρχουν σήμερα ελληνικά τραγού-                      ταπιεσμένους των αμερικανικών
               δια που όταν θα τα σκέφτεσαι μετά                     μεγαλουπόλεων και βρήκε πρόσφο-

               από χρόνια θα σου φέρνουν στο                         ρο έδαφος σε όλο τον κόσμο, του-
               νου τη δεκαετία του 2010; Ξεχάστε                     λάχιστον τον δυτικό. Η αφομοίωση

               τις διασκευές παλιών επιτυχιών με                     όμως και το «σφιχταγκάλιασμα» εί-
               σύγχρονα beat  και νέα εναρμόνι-                      ναι εδώ. Τα εμπορικά παρακλάδια

               ση και σκεφτείτε: Υπάρχουν; Κι αν                     ενός είδους, που αφομοιώνεται από
               υπάρχουν συνδέονται με την εποχή;                     την αγορά για να την εξυπηρετήσει

               Γιατί τα τραγούδια δεν πρέπει μόνο                    ενώ γεννήθηκε για να της εναντι-
               να υπάρχουν, πρέπει και να μοιρά-                     ωθεί, κάποια στιγμή μεγαλώνουν

               ζονται, πρέπει να ακούγονται, πρέπει                  τόσο που πνίγουν την ρίζα τους και
               να  τραγουδιούνται.  Τι  αξία  έχει  να               κυριαρχούν. Καθώς όμως έχουν

               βγάζει ο καθένας το τραγούδι του και                  αποκοπεί  από  την  ζωτική  της  δύ-
               να το ακούνε οι φίλοι του έστω κι αν                  ναμη  κάποια στιγμή, αναπόφευκτα,

               μιλάμε για μια σαρωτική πλειοψηφία                    μαραίνονται κι εξαφανίζονται. Αυτό
               διαδικτυακών ακόλουθων; Σκοπός                        συνέβαινε πάντα.                                           33

               του τραγουδιού είναι να ενώσει. Να                           Είναι όμως μόνο θέμα ευκολί-

               ξεπεράσει τα στενά πλαίσια στους                      ας και οικονομίας η παραγωγή και
               κύκλους των δημιουργών, να δημι-                      η κατανάλωση της ραπ μουσικής;
               ουργήσει παρέες, να γίνει αποδεκτό                    Ένας προσεκτικός παρατηρητής εύ-

               από ακροατές με διαφορετικά αι-                       κολα θα δει πως και στο θέμα της

               σθητικά κριτήρια και, ίσως κάποιες                    λαϊκής(!) μουσικής η παγκοσμιοποί-
               φορές, διαφορετική ιδεολογική αφε-                    ηση είναι εδώ. Κι όταν λέμε «παγκο-
               τηρία.                                                σμιοποίηση»  μιλάμε για την  οικο-

                      Ίσως  να  αποτελεί  εξαίρεση  η                νομική αλληλεξάρτηση των χωρών

               ραπ μουσική και τα παρακλάδια της.                    μέσα από συναλλαγές αγαθών και
               Αυτή η διεθνής φόρμα, που αφορά                       υπηρεσιών, μέσα από την ελεύθερη
               κυρίως νέους και που είναι σχετικά                    ροή κεφαλαίου και τη γρήγορη και

               εύκολο, και όχι τόσο δαπανηρό, να                     καθολική επικράτηση της τεχνολο-

               την παράξεις αφού δεν χρειάζονται                     γίας. Μιλάμε δηλαδή για βιομηχανι-
               επαγγελματίες μουσικοί, ενορχη-                       κή, χρηματοπιστωτική, πολιτική και,
               στρωτές, μεγάλα στούντιο, παραγω-                     άρα, πολιτισμική παγκοσμιοποίηση.

               γοί κλπ. Μιλάμε για τη μουσική που                    Ή αλλιώς για την δημιουργία μια πα-

               ξεκίνησε, όπως πολλά ρεύματα, από                     γκόσμιας κουλτούρας. Για την διαδι-
               τους φτωχοδιάβολους και τους κα-                      κασία ομογενοποίησης των διαφο-
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38