Page 56 - mag_82
P. 56

«Το διάβασμα βιβλίων είναι το καλύτερο φάρμακο, γιατί

                                       ΒιΒλιοπΡοΤΑςεις
                                                                                                 μας βοηθάει να  ξεφύγουμε όχι μόνο από τη μετριότητα των ζωών μας,


                                                                                                                                                      αλλά και από τη μετριότητα των ψυχών μας.»


                                                                                                                                                                                Νικολά Γκομέζ Ντάβιλα, 1913-1994 / Κολομβιανός συγγραφέας

























                         ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΟΣ ΝΙΤΣ

                             ΔΙΟΝΥΣΟΣ

                  ΚΑΤΑ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ

                          ΕΚΔΟΣΕΙΣ GUTENBERG

               Στην έκδοση αυτή παρουσιάζεται πλήρως σχο-
                                                                             ΛΕΟΝΙΝΤ ΑΝΤΡΕΓΙΕΦ
   56          λιασμένη η πρώιμη φιλοσοφία του φρειδερί-                   ΣΑΣΚΑ ΖΙΓΚΟΥΛΙΟΦ
               κου Νίτσε, μες από δοκίμια κι ανέκδοτα σημει-
               ωματάριά του, όπου εξετάζει, υπό πολλαπλές                           ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΡΟΕΣ
               οπτικές, το φαινόμενο της αρχαιοελληνικής
               Τραγωδίας. Κεντρικό θέμα: ο άνθρωπος απέ-             Ο Σάσκα Ζιγκουλιόφ, ο ήρωας του Αντρέγι-
               ναντι στο "Αδηλο της Ύπαρξης - ή την αυθαι-           εφ, είναι ένας νεαρός Ρώσος με γενναία ψυχή
               ρεσία των θεών!                                       που ενσαρκώνει τον αγνό επαναστάτη, τον
               Παρακολουθούμε τη γένεση των πρώτων                   έτοιμο να θυσιαστεί για το μέλλον της πατρί-
               σπινθήρων της σκέψης του,  απ'  τα μαθητικά           δας του. Ο Σάσκα και μερικοί σύντροφοί του
               του χρόνια και την επεξεργασία τους ως το             πιστεύουν βαθιά στα ιδανικά και τους στόχους
               τέλος της ζωής του. Η γοητεία του πειραμα-            τους, αλλά τα περισσότερα μέλη της ομάδας
               τισμού  συνδυάζεται  με  ποιητικές  εκλάμψεις         έχουν απώτερο σκοπό το κέρδος και το χρή-
               (άκρως ζαρατουστρικές) και πηγαίο, αυτοσχέ-           μα. Ο Σάσκα το συνειδητοποιεί με πίκρα, αλλά
               διο στοχασμό.                                         δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Η καταστροφή και
               «Ονομάζω τον εαυτό μου τον τελευταίο φιλό-            ο άδικος χαμός δεν αργούν να έρθουν...
               σοφο, γιατί είμαι ο τελευταίος άνθρωπος. Κα-          Ο Λεονίντ Αντρέγιεφ, πραγματικός επαναστά-
               νείς άλλος δε μου μιλά - μόνο εγώ. Κ' η φωνή          της κι ο ίδιος, με πλατιές ριζοσπαστικές ιδέ-
               μου αντηχεί σα φωνή ετοιμοθάνατου. Εσύ,               ες και βαθιές επιρροές από τον Σοπενάουερ,
               αγαπημένη φωνή, εσύ φέρνεις τις τελευταίες            τον Ντοστογιέφσκι και τον Νίτσε, δεν κατα-
               ριπές καθετί ανθρώπινου - άσε με, λοιπόν, μία         πιάνεται στα έργα του με «υψηλές θεωρίες και
               ακόμα στιγμή με σένα να μιλήσω, τάχα ότι με           ιδέες» – κάτι για το οποίο συχνά τον κατηγό-
               σε φεύγω μακριά απ' τη μοναξιά, στους αν-             ρησαν οι σύγχρονοί του: Το ενδιαφέρον του
               θρώπους πηγαίνοντας και πάλι, στην αγάπη              επικεντρώνεται πάντα στον άνθρωπο που πά-
               πηγαίνοντας και πάλι, γιατί η καρδιά μου δε           σχει και αγωνίζεται να νικήσει το αναπόδρα-
               θέλει να πιστέψει ότι η αγάπη πέθανε· και μ'          στο της μοίρας του.
               αναγκάζει να μιλάω σε μένα, σα νάμασταν
               δυο...
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61