Page 12 - mag_82
P. 12

Ας φιλοςοφήςουμε…










               Φύσή κΑι Νόμόσ


















               Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι  η                    φύσης και υποστηρίζει ότι το αίμα επι-

               περίφημη διάκριση που ανέδειξαν                       βάλλει να ταφεί ο αδερφός της, παρά
               οι σοφιστές μεταξύ «φύσις» και «νό-                   την απαγόρευση του Κρέοντα.

               μου». Συχνά καταγράφεται και με                       Κατ'  αναλογία,  μπορούμε  να  φαντα-
               τους όρους «φύσει» - «θέσει» (δοτική                  στούμε ότι εφόσον η Αθήνα είχε ζήσει
               πτώση). Νόμος (θέσει), στα αρχαία                     τόσο σημαντικές πολιτειακές μεταβο-

               Ελληνικά, σημαίνει βεβαίως τα κεί-                    λές μέσα σε έναν αιώνα -από την ολι-

   12          μενα της νομοθεσίας, αλλά σημαίνει                    γαρχία, στην αριστοκρατία, μετά στην
               επίσης και οτιδήποτε είναι συμβατικό,                 τυραννία του Πεισίστρατου και στη συ-
               συμφωνημένο και ορισμένο από τους                     νέχεια στη δημοκρατία- δεν φαίνεται

               ανθρώπους που το μοιράζονται ως                       παράλογο να τεθεί το θέμα: "το πολί-
               κοινό συμφωνημένο κανόνα, ως κοι-                     τευμα που έχουμε σήμερα αντιπροσω-

               νή πεποίθηση, το οποίο όμως δεν έχει                  πεύει κάτι που έχει σχέση με τη φύση
               να κάνει, κατ’ ανάγκη, με τη φύση των                 των ανθρώπων; Είναι πιο συμβατή η
               πραγμάτων.                                            δημοκρατία προς την ανθρώπινη φύση,

               Το πρόβλημα, λοιπόν αυτό, ανακύπτει                   απ' ό,τι η βασιλεία ή η τυραννία;" Οι
               από πολλές πλευρές της διανοητικής                    αντιδικίες για το πολιτεύματα, ρητώς ή

               ατμόσφαιρας της Αθήνας. Διάσημο                       αρρήτως, θίγουν τέτοια θέματα.
               παράδειγμα της αντίθεσης νόμου – φύ-                  Κοινός προβληματισμός λοιπόν στην

               σης, είναι η Αντιγόνη του Σοφοκλή. H                  ατμόσφαιρα της εποχής και στα σο-
               αντίθεση ανάμεσα στην Αντιγόνη και                    φιστικά κείμενα που έχουν διασωθεί,

               στον Κρέοντα είναι, κατά κάποιο τρό-                  φαίνεται ότι είναι αυτή η αντίθεση του
               πο, η αντίθεση ανάμεσα στον νόμο,                     νόμου, που είναι μια μορφή λόγου ο
               που είναι το κράτος, η εξουσία, η κεί-                οποίος περνάει και καταγράφεται στα

               μενη νομοθεσία, που την εκπροσωπεί                    νομοθετικά μας κείμενα, με τη φυσική
               ο Κρέοντας, ενώ η Αντιγόνη επικαλεί-                  πραγματικότητα. Σε αυτό το θέμα δεν

               ται νόμους ισχυρότερους από τους νό-                  υπάρχει μια κοινή στάση των σοφι-
               μους των ανθρώπων, τους νόμους της                    στών, αλλά οι απαντήσεις ποικίλλουν.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17