Page 87 - mag 122
P. 87
του Γρηγόρη Γρηγορίου ή ο «Πα- πληρώνοντας το τρίτο μέλος της.
παφλέσσας» του Ερρίκου Ανδρέ- Ο γαμπρός του και η αδερφή του δεν
ου. Παρατηρώντας κανείς αυτά τα εμφανίζονται στην ταινία (έχουν ήδη
σενάρια, διαπιστώνει πολύ εύκολα μεταναστεύσει στην Αμερική), ενώ
το πώς «Η Οδύσσεια ενός ξεριζω- η γυναίκα του και η μάνα του τον
μένου» πρωτοτυπεί και εντάσσει περιμένουν με το νεογέννητο μωρό
μέσα της τόσο στοιχεία περιπέτειας του στην Αθήνα, ελπίζοντας ότι θα
(«Παπαφλέσσας»), όσο και μεγάλες επιστρέψει πίσω μαζί με τον πατέρα
σεναριακές ανατροπές («Διωγμός»). του, τον Αριστείδη Καρατζόγλου.
Αξιοποιώντας εν μέρει ένα σενα- Οι περιπλανήσεις του Ξανθόπουλου
ριακό εύρημα του «Διωγμού» (μια στην ευρωπαϊκή Τουρκία και την
μάνα ανακαλύπτει το χαμένο της Κωνσταντινούπολη, κατόπιν μετά
γιο στην πόλη της Σμύρνης περίπου από ένα γρήγορο πέρασμα στην
είκοσι χρόνια μετά από το 1922), ο Προύσα και ύστερα στην πόλη της
Κοντέλλης διατηρεί όχι μόνο την ευ- Σμύρνης, δεν έχουν κανένα αντί- 87
αισθησία του για το ιστορικό δράμα κρισμα. Έχοντας μόνο ελάχιστες
της Μικράς Ασίας, αλλά προσθέτει πληροφορίες για τον πατέρα του
στο σενάριό του και γερές δόσεις από έναν πρόσφυγα στην πόλη του
περιπέτειας αποκλειστικά και μόνο Βόλου (χάρη στις αναζητήσεις του
πια γύρω από το μικρασιατικό έτος. Ερυθρού Σταυρού), είναι παράλο-
Με άλλα λόγια, ο Κοντέλλης αφή- γο το να αναζητεί έναν άνθρωπο, ο
νει την ευθεία (γραμμική) ιστορική οποίος χάθηκε μέσα στις φλόγες του
αφήγηση της ιστορίας του νεοελ- 1922 και μέσα σε μια αχανή και επι-
ληνικού κράτους και τοποθετεί τον κίνδυνη Τουρκία. Όμως, ο Βασίλης
ήρωά του μέσα σε μια καινούρια δεν το βάζει κάτω και προχωράει
ιστορία, η οποία εξελίσσεται σε πιο στα ενδότερα της Μικράς Ασίας (π.χ.
σύντομο μεν, αλλά πυκνότερο σε Φιλαδέλφεια), αναζητώντας μάταια
γεγονότα, χρόνο μέσα στο τούρκικο τον «γκιαούρ-ντοκτόρ», όπως απο-
κράτος της δεκαετίας του 1960. Ένα καλούταν ο γιατρός πατέρας του.
αχανές τούρκικο κράτος, το οποίο Οι δρόμοι του κάποια στιγμή με την
ο Βασίλης Καρατζόγλου επισκέπτε- αρχαιολογική ομάδα χωρίζουν και
ται ως συνοδός μιας μικρής ομάδας ο ίδιος πορεύεται μόνος του στον
αρχαιολόγων (Θεόδωρος Μορίδης Πόντο, όπου μετά από πρωτοφανείς
και Μιράντα Κουνελάκη) και ανα- και αδιανόητες συμπτώσεις (ποιητι-