Page 84 - mag 122
P. 84

ΕΛΛΉΝΙΚΟΣ ΚΙΝΉΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

                                              Γράφει ο Θωμάς Αθ. Αγραφιώτης

                              ΝΙΚΟΣ ΞΆΝΘΟΠΟΎΛΟΣ


                         Το μικρασιάτικο έπος του Βασίλη Καρατζόγλου



               θα βρει την αδερφή του σε ένα πορ-                    αρκετά το επιτελείο των ηθοποιών.

               νείο, θα την αναγνωρίσει και θα επι-                  Ο Ξανθόπουλος, η Ζήλεια και η Ζα-
               στρέψουν μαζί στην Αθήνα.                             φειρίου  παραμένουν  βεβαίως  στη

               Μαζί  του θα  έχει και  την πολύτιμη                  θέση τους. Αλλά κάποιοι ήρωες της

               βοήθεια ενός αδελφικού του φίλου                      πρώτης ταινίας έχουν πεθάνει (π.χ.
               από το στρατό (Θάνος Κανέλλης),                       ο μουσικός Μάνθος) και κάποιοι

               ο οποίος σύντομα θα γίνει και γα-                     άλλοι για ευνόητους λόγους δεν θα
               μπρός του. Το επόμενο βήμα, μετά                      μπορούσαν να παίξουν στη δεύτερη

               από μια σειρά ευνοϊκώς συγκυρι-                       ταινία τον ίδιο ή ακόμα και ένα δι-
               ών, θα είναι και η ανακάλυψη της                      αφορετικό ρόλο. Συνεπώς, το υπό-

               μητέρας του (Ελένη Ζαφειρίου), η                      λοιπο επιτελείο ηθοποιών έπρεπε
               οποία ζούσε, έχοντας αμνησία, στην                    να αλλάξει και ανανεώνεται έτσι ρι-

               Καβάλα. Κάπως έτσι, η οικογένεια                      ζικά και με νέα μεγάλα ονόματα.
               Καρατζόγλου, μια ολόκληρη «Ξερι-                      Επιπροσθέτως όμως, αλλάζει και ο

               ζωμένη Γενιά», θα επανενωθεί μετά                     σεναριογράφος. Ο Μιχάλης Γρηγο-
   84
               από δεκαετείς περιπέτειες, με μόνη                    ρίου στην «Ξεριζωμένη γενιά» είχε

               απώλεια τον πατέρα του Βασίλη, τον                    προτιμήσει την αφήγηση του χρο-
               Αριστείδη Καρατζόγλου, η απουσία                      νικού της ζωής του Βασίλη Καρα-

               του οποίου θα λειτουργήσει και ως                     τζόγλου σε μια ευθεία  (γραμμική)

               το παραθυράκι για τη συνέχεια της                     ιστορική σειρά από το 1922 και εξής,
               ταινίας.                                              παράλληλα με τα γεγονότα νεοελ-

               Η μεγάλη επιτυχία της «Ξεριζωμέ-                      ληνικής ιστορίας:  Της εποχής  του

               νης Γενιάς» οδήγησε στη συνέχειά                      Μεσοπολέμου, του ελληνοϊταλικού
               της, την «Οδύσσεια ενός Ξεριζωμέ-                     πολέμου της Αλβανίας, της γερμανι-

               νου», ένα χρόνο μετά, όταν ο Βασί-                    κής κατοχής και της μεταπολεμικής
               λης Καρατζόγλου αναζητεί τον ακό-                     αναζήτησης του ήρωα σε προσφυ-

               μα αγνοούμενο πατέρα του αυτήν                        γομάνες πόλεις της βόρειας Ελλά-
               τη φορά μέχρι τα βάθη της Μικράς                      δας.

               Ασίας και της σημερινής Τουρκίας,                     Τη θέση του Μιχάλη Γρηγορίου
               μέσα από μια απεγνωσμένη αναζή-                       αναλαμβάνει  στο σενάριο  ο Πάνος

               τηση στις λεγόμενες τότε «Χαμένες»                    Κοντέλλης, ένας σεναριογράφος
               Πατρίδες.                                             με μία διαφορετική φιλοσοφία, αν

               Στη δεύτερη αυτή ταινία, έχουμε δύο                   κρίνει κανείς από τα σενάρια άλ-

               μεγάλες αλλαγές. Πρώτον, αλλάζει                      λων ταινιών του, όπως ο «Διωγμός»
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89