Page 83 - mag 122
P. 83

Οι ταινίες του Νίκου Ξανθόπουλου                      (και χωρίς τους γονείς τους) στην

               ήταν φυσικά μελοδραματικές, συχνά                     Κομοτηνή.
               με στόμφο και υπερβολή, άφθονο                        Ο Ανέστης Βλάχος και η Μαρία

               λαϊκό τραγούδι, πάντοτε με εκλεκτό                    Φωκά έχουν (υποτίθεται) υπό την
               επιτελείο ηθοποιών, αλλά και μεγά-                    προστασία τους τα δύο ορφανά, στα

               λη συνήθως διάρκεια.                                  οποία όμως φέρονται με βίαιο τρό-

               Με την πάροδο του χρόνου, βεβαί-                      πο. Ο μικρός, κάπως έτσι, φεύγει για
               ως, ο χρόνος κάθεται βαρύς πάνω                       την Αθήνα. Ένας καλοκάγαθος μου-

               σε αυτές τις ταινίες και καθιστά,                     σικός, ο Μάνθος (Μάνος Κατράκης),
               πολύ συχνά, δύσκολη την παρακο-                       αναλαμβάνει να τον προστατέψει και

               λούθησή τους. Υπάρχουν, ωστόσο,                       με τη βοήθειά του ο Βασίλης (Νίκος
               δύο έργα από το σύνολο των ταινι-                     Ξανθόπουλος) μεγαλώνει και πιάνει

               ών του Ξανθόπουλου, αμφότερα σε                       δουλειά σε μια ταβέρνα σαν τρα-
               σκηνοθεσία Απόστολου Τεγόπου-                         γουδιστής με αφεντικό τον Παντελή                          83 83

               λου, τα οποία θεωρούνται ιστορικά,                    Ζερβό και μαζί του στο μπουζούκι

               διαχρονικά, κλασικά και άρρηκτα                       τον Λαυρέντη Διανέλλο. Όλη αυτή η
               συνδεδεμένα με το βίο του νεοελ-                      παρέα θα περάσει μαζί τα φτωχικά

               ληνικού κράτους: Πρόκειται για την                    χρόνια του Μεσοπολέμου και την
               «Ξεριζωμένη Γενιά» (σε σενάριο                        ταραγμένη δεκαετία του 1940, τόσο

               Μιχάλη Γρηγορίου) και ιδίως για τη                    στο μέτωπο της Αλβανίας, όσο και
               συνέχειά της, την επική «Οδύσσεια                     κατά την περίοδο  της γερμανικής

               ενός Ξεριζωμένου» (σε σενάριο Πά-                     κατοχής, της αντίστασης και των συ-

               νου Κοντέλλη).                                        νεχόμενων πολεμικών ταραχών μέ-
               Στην πρώτη ταινία (1968), ο Βασίλης                   χρι και το 1949.

               Καρατζόγλου αναζητεί σε περιοχές                      Κάποια στιγμή, ο Βασίλης θα πα-

               της βόρειας Ελλάδας τους δικούς                       ντρευτεί  μια  κοπέλα,  που  τη  θε-
               του, οι οποίοι αγνοούνταν σχεδόν                      ωρούσε αρχικώς (από λάθος) για

               μισό αιώνα μετά από την πρόσφατη                      αδερφή του (Άντζελα Ζήλεια) και
               τότε Μικρασιατική Καταστροφή του                      κάποια  στιγμή  (μετά  από  το  1950)

               1922. Το σενάριο της ταινίας εστιά-                   αποφασίζει να ψάξει για τη χαμένη
               ζει, εν προκειμένω, αρχικώς στις                      του αδερφή (Γιώτα Σοϊμίρη). Ξεκι-

               περιπέτειες ενός ορφανού πρόσφυ-                      νώντας και πάλι από την Κομοτηνή,

               γα πιτσιρικά (Βασιλάκης Καΐλας), ο                    ο Ανέστης Βλάχος τον οδηγεί με τις
               οποίος ζει μαζί με την αδερφή του                     πληροφορίες του στις Σέρρες. Εκεί
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88