Page 74 - mag_119
P. 74

Η χρήση της “διόρθωσης”

               στην εκπαίδευση σκύλων:Τι μας λέει η επιστήμη



               Να θυμήσουμε εδώ, ότι στην Ελλάδα, το                 να εμπνεύσει τα παιδιά, ώστε να θέλουν
               επάγγελμα του Εκπαιδευτή Σκύλων δεν                   να παρακολουθήσουν το μάθημα. Η βία
               είναι ελεγχόμενο. Δεν απαιτεί κάποια πι-              προς τα παιδιά ήταν τότε φυσιολογική και

               στοποίηση, αλλά ακόμη και οι σχολές που               περασμένη στην κοινωνία ως κανονικό-
               δίνουν διπλώματα εκπαιδευτών σκύ-                     τητα.
               λων, δεν πιστοποιούνται για τις τεχνικές              Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και με τους
               που διδάσκουν. Αυτή τη στιγμή, μπορεί ο               σκύλους σήμερα. Αυτό όμως δεν σημαί-
               οποιοσδήποτε να γίνει εκπαιδευτής, ή να               νει ότι είναι η χρήση αυτών των τεχνικών
               διδάξει εκπαιδευτές σκύλων.                           είναι απαραίτητη ή ηθική.

               Αυτό σημαίνει, ότι κυρίως τέτοια εργα-
               λεία προτείνονται λόγω έλλειψης γνώσε-                Τι μας λέει η επιστήμη για όλα
               ων από τη μεριά των εκπαιδευτών. Απαι-                αυτά; Πώς επηρεάζουν την ευ-
               τείται περισσότερος χρόνος και γνώσεις                ζωΐα του σκύλου οι τιμωρητι-
               για να διδαχθεί ένας σκύλος να περπα-                 κές μέθοδοι στην εκπαίδευση;

               τάει χαλαρά στο λουρί, να κάθεται ή να                Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι:
               ξεπεράσει μια επιθετική συμπεριφορά
               χωρίς τη  χρήση εκφοβισμού.                           - Οι σκύλοι που εκπαιδεύονται με τιμω-
                                                                     ρία έχουν αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης
   74          Σαν αντιπαραβολή, μπορούμε να δούμε                   στο αίμα (ορμόνη του άγχους) μετά από
               την σχολική εκπαίδευση πριν 50 χρόνια.                την εκπαίδευση

               Ο βούρδουλας χρησιμοποιούνταν ως τι-
               μωρία και ως φόβητρο στα παιδιά, ώστε                 - Ακόμα και εκτός των ωρών της εκπαί-
               να διαβάζουν και να κάνουν ησυχία στην                δευσης είναι περισσότερο "πεσσιμιστές",
               τάξη.  Για  έναν  δάσκαλο  ήταν  πολύ  πιο            δηλαδή είναι λιγότερο πιθανό να δοκιμά-
               απλό να χρησιμοποιήσει αυτό το φόβη-                  σουν νέες συμπεριφορές, άρα δυσκολό-
               τρο απ’ ότι ήταν να χτίσει μια σχέση και              τερο να μάθουν κάτι καινούριο.
                                                                     - Έχουν περισσότερο  σφιγμένο  σώμα
                                                                     κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης και

               Πνίχτης με καρφιά (Prong Collar)                      εκδηλώσεις άγχους όπως το λαχάνια-
                                                                     σμα.
                                                                     - Εκδηλώνουν περισσότερα σημάδια άγ-
                                                                     χους στη γλώσσα σώματος τους (γλύψι-
                                                                     μο της μύτης, χασμουρητό, γύρισμα του
                                                                     κεφαλιού κ.α) κατά τη διάρκεια της εκ-

                                                                     παίδευσης
                                                                     Αυτή είναι μόνο μία από τις πολλές επι-
                                                                     στημονικές  έρευνες  που μελέτησαν  το

                                                                     πόσο η τιμωρία στην εκπαίδευση  επη-
                                                                     ρεάζει την ευζωΐα των κατοικίδιων σκύ-
                                                                     λων.
                                                                     Μεγάλοι οργανισμοί σχετικοί με την κτη-
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79