Page 84 - mag_115
P. 84
ΚΙΝΉΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΈΓΓΟΣ
Γράφει ο Θωμάς Αθ. Αγραφιώτης
μορφή, τη δομή, το ύφος και το ήθος 000 και στα πρότυπα της τότε μόδας
ενός κινηματογραφικού Καραγκιόζη. των κατασκοπευτικών ταινιών με τον
Η διαφαινόμενη πρωταγωνιστική Πράκτορα 007 Τζέημς Μποντ.
κυριαρχία του Θανάση Βέγγου οδή- Με τις δύο κωμωδίες πρακτόρων
γησε τον ίδιο σε έναν τρίτο κύκλο ται- (και ιδίως με τη δεύτερη ως ακόμα
νιών με την ίδρυση της δικής του κι- πιο κοντινή στο σουρεαλισμό), η δύ-
νηματογραφικής εταιρείας ακριβώς σπιστη (προς τον εμπορικό κινημα-
στα μισά της δεκαετίας του 1960 με τογράφο) κριτική επαίνεσε τον Βέγ-
αποτέλεσμα την εμφάνιση της πασί- γο και άρχισε να τον κατατάσσει σε
γνωστης φίρμας «Θ-Β: Ταινίες Γέ- μια διαφορετική κατηγορία Ελλήνων
λιου», μέσα από τις οποίες σιγά-σι- ηθοποιών και ειδικότερα ως ένα κω-
γά ο Βέγγος προσπάθησε να δώσει μικό που δεν ανήκει τόσο στη χορεία
σάρκα και οστά στο προσωπικό του των θεατρικών κωμικών της κινη-
κινηματογραφικό και σκηνοθετικό ματογραφικής ηθογραφίας και ενός
84 όραμα. Έτσι, μετά από την πρώτη πιο θεατρικού, άρα στατικού, τρόπου 85
ταινία της εν λόγω εταιρείας με την ερμηνείας, αλλά στη χορεία των πιο
ταινία «Είναι ένας... τρελός-τρελός κινηματογραφικών ηθοποιών, που
Βέγγος» σε σκηνοθεσία Πάνου Γλυ- έδιναν πιο μεγάλη έμφαση στον κι-
κοφρύδη (1965) και μετά από τις κα- νηματογραφικό ρυθμό και την κίνη-
τοπινές επιτυχίες «Ο Παπατρέχας» ση, παρά στο θεατρικό λόγο. Την ίδια
και «Πάρε, κόσμε», αμφότερες σε στιγμή όμως, η απρόσεκτη οικονο-
σκηνοθεσία Ερρίκου Θαλασσινού, ο μική διαχείριση της παραγωγής των
ίδιος ο Βέγγος περνάει και πίσω και ταινιών του οδήγησαν την επιχείρηση
από την κάμερα, αναλαμβάνοντας του Βέγγου (παρά την εμπορικότητα
και τη σκηνοθεσία των κωμωδιών των ταινιών του και τα πολλά κομ-
του και επιβάλλοντας το επώνυμο μένα εισιτήριά του) στην οικονομι-
«Βέγγος» όχι μόνο στη φίρμα της κή κατάρρευση και χρεωκοπία της
εταιρείας του, αλλά και στους τίτλους εταιρείας «Θ-Β: Ταινίες Γέλιου». Με
των ταινιών του, όπως π.χ. «Τρελός, τον τρόπο αυτό έκλεισε ο τρίτος με-
παλαβός και Βέγγος», «Δόκτωρ Ζι- γάλος κύκλος της πρωταγωνιστικής
Βέγγος» (στα πρότυπα του γνωστού πορείας του Θανάση Βέγγου, για να
έργου: «Δόκτωρ Ζιβάγκο») και κυ- ανοίξει ένας νέος τέταρτος κύκλος
ρίως οι δύο ταινίες με τις περιπέ- του στη Φίνος Φιλμ και κυρίως ένας
τειες του Φαλακρού Πράκτορα Θ-Β νέος κύκλος συνεργασιών του με