Page 79 - mag_115
P. 79

ΚΙΝΉΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

 ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΈΓΓΟΣ


 Γράφει ο Θωμάς Αθ. Αγραφιώτης




 Κούνδουρο. Χάρη στον Κούνδουρο,   Γεωργιάδη και Ερρίκου Θαλασσινού.  ταινία του «Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ»   να φωνάζει:  «Ψηλά τα χέρια, Χίτ-

 ο Θανάσης Βέγγος μπαίνει στον κι-  Με την αυγή της δεκαετίας του 1960,   του Ροβήρου Μανθούλη (1962), όταν   λερ!» προς γνώση και συμμόρφωση
 νηματογράφο με την ταινία «Μαγική   οι παραπάνω ρόλοι του Θανάση Βέγ-  μάλιστα σε μια αφοπλιστικά ανατρι-  για όλους όσοι (θέλουν εύκολα να)

 Πόλις» (1954) και στο δεύτερο μισό   γου  πληθαίνουν,  αρχής  γενομένης   χιαστική σκηνή ανθολογίας του έρ-  ξεχνάνε...
 της δεκαετίας του 1950 θα συμμετά-  με τον ίδιο ως ερωτευμένο όργανο   γου αυτού, ο Διαμαντόπουλος ρίχνει   Όμως, ο Βέγγος συνέχιζε να πλάθει

 σχει σε αρκετές ελληνικές ταινίες, με   του νόμου στο νησί της  «Μανταλέ-  την ιδέα να μην σε πιάνουν οι σφαίρες   τον κωμικό του χαρακτήρα κερδίζο-
 μικρούς αλλά συχνά αξιομνημόνευ-  νας» του Ντίνου Δημόπουλου. Αυτό   («Να είσαι αόρατος, ε;») και ο Βέγγος   ντας, αθόρυβα αλλά συστηματικά, νέ-

 τους ρόλους, όπως π.χ. στο επόμενο   όμως που έχει την πιο μεγάλη σημα-  να φαντάζεται τον εαυτό του να κρα-  ους πρωταγωνιστικούς ρόλους (π.χ.

 έργο του Κούνδουρου «Ο Δράκος» ή   σία για τον Βέγγο είναι, την ίδια χρο-  τάει όπλο (αντί για μύλο του καφέ) και   σε ταινίες του Πάνου Γλυκοφρύδη,
 στο πλάι της Αλίκης Βουγιουκλάκη σε   νιά, ο πρώτος του πρωταγωνιστικός

 πολλά από τα πρώτα της έργα, όπως   ρόλος στην ταινία «Μήτρος και Μη-
 ενδεικτικά  με ένα μικρό συγκινητικό   τρούσης στην Αθήνα»  του Στέλιου

 ρόλο στο «Κορίτσι με τα παραμύθια»   Τατασόπουλου. Με τους Μήτρο και
 του Ανδρέα Λαμπρινού, στη  «Μου-  Μητρούση, ξεκινάει ουσιαστικά ο                                                              79 79

 σίτσα» του Γιάννη Δαλιανίδη με τις   πρώτος κύκλος ταινιών με τον Θανά-
 78
 ζωγραφιές του ή ως φίλος του Μι-  ση Βέγγο ως πρωταγωνιστή, πλάθο-
 μικού Ανδρέα Μπάρκουλη (μαζί τον   ντας εν προκειμένω ένα πρωτότυπο

 ηθοποιό τότε Γιάννη Δαλιανίδη) στην   και ελπιδοφόρο, πλην όμως τελικά
 ταινία «Ο Μιμίκος και η Μαίρη» του   βραχύβιο, κινηματογραφικό κωμικό

 Γρηγόρη Γρηγορίου.  δίδυμο μαζί με τον αξέχαστο Φραγκί-

 Λίγο πριν από την αυγή της δεκαε-  σκο Μανέλλη και στα πρότυπα των
 τίας του 1960, ωστόσο, ο Βέγγος θα   Φράνκο-Τσίτσο ή Άμποτ & Κοστέλο.

 αρχίσει δειλά-σιγά να διακρίνεται   Η πρωταγωνιστική, αν και βραχύβια,
 σε μεγαλύτερους δεύτερους ρόλους   αρχή του Βέγγου ήταν ήδη γεγονός!

 με πιο αξιομνημόνευτο τον καρπα-  Παράλληλα με πολλούς ακόμα δεύ-

 ζοεισπράκτορα  Θωμά  στον  «Ηλία   τερους ρόλους την ίδια εποχή (και με
 του 16ου» του Αλέκου Σακελάριου,   πιο αξιομνημόνευτο ίσως τον αμπε-

 τον περιπλανώμενο Ιουδαίο και συ-  λοφιλόσοφο καφετζή Θρασύβουλα
 νέταιρο του Νίκου Σταυρίδη στους   στον «Ατσίδα» του Γιάννη Δαλιανίδη),

 «Δοσατζήδες» του Βασίλη Γεωργι-  ο Βέγγος διακρίνεται σε έναν ακόμα
 άδη και τον παλιό μαθητή του καρα-  πρωταγωνιστικό ρόλο, ίσως πιο αξι-

 γκιοζοπαίχτη Τρανού (Θάνος Κωτσό-  οσημείωτο χάρη στις δραματικές του

 πουλος) στην ταινία «Καραγκιόζης, ο   πτυχές και στο πλάι του καταπληκτι-
 αδικημένος της ζωής» των Βασίλη   κού Βασίλη Διαμαντόπουλου, στην
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84