Page 86 - mag_115
P. 86
ΚΙΝΉΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΈΓΓΟΣ
Γράφει ο Θωμάς Αθ. Αγραφιώτης
τον Ντίνο Κατσουρίδη. κτατορίας των Συνταγματαρχών. Σε Πάνου Γλυκοφρύδη και Ντίνου Κα- ήταν σταθερά από τα πρώτα ονόματα
Με τον καινούριο κύκλο ταινιών του αυτά τα δύο έργα, ο Θανάσης Βέγγος τσουρίδη (και στην τελευταία του συ- στο θέατρο και την επιθεώρηση, κάτι
Βέγγου, τον τέταρτο κατά σειρά και περνάει πλέον και σαφή πολιτικά μη- νεργασία με τη Φίνος Φιλμ) ο Θανά- που ίσχυε και στις περασμένες δε-
μέσα στα πλαίσια μιας άτυπης κα- νύματα, δίνοντας έμφαση στις δρα- σης Βέγγος δίνει το δικό του σχόλιο καετίες, ενώ ιδιαίτερα αγαπητές ήταν
τάταξης, το επώνυμο «Βέγγος» πα- ματικές πτυχές των ταινιών αυτών για τη δικτατορία του Μεταξά και τη και οι τηλεοπτικές διαφημίσεις προϊ-
ραδίδει σιγά-σιγά τη θέση του στους και στις τραγικές διαστάσεις του μύ- δικτατορία του Παπαδόπουλου και όντων, στις οποίες πρωταγωνιστούσε
τίτλους των ταινιών του στο όνομα θου τους με όχι υποχρεωτικά αίσιο ή περνάει σύντομα στη μετά Φίνον επο- στα κρατικά τηλεοπτικά κανάλια (και
«Θανάσης». Η αλλαγή αυτή συνο- ευτυχισμένο τέλος, ταυτόχρονα με τα χή και σε έναν ακόμα πέμπτο κύκλο αργότερα και στα ιδιωτικά), ενώ με
δεύεται και από ένα σταδιακό πέρα- σαφή πολιτικά μηνύματα των ταινιών ταινιών του, στον οποίο εκτός από την έλευση της ιδιωτικής τηλεόρα-
σμα από τον κωμικό Βέγγο στον πιο του και στη Φίνος Φιλμ με κωμωδίες τις νέες του συνεργασίες με τον Κα- σης (1990) ο Θανάσης Βέγγος έκανε
δραματικό Θανάση με πιο χαρακτη- όπως π.χ. «Διακοπές στο Βιετνάμ» τσουρίδη (π.χ. «Ο φαλακρός μαθη- εξαρχής αισθητή την παρουσία του
ριστικές τις δύο μεγάλες επιτυχίες του Πάνου Γλυκοφρύδη ή «Ένας ξέ- τής») και με τον Πάνο Γλυκοφρύδη με την τηλεοπτική σειρά «Αστυνόμος
του Ντίνου Κατσουρίδη: «Θανάση, νοιαστος παλαβιάρης» του Ερρίκου (π.χ. «Το μεγάλο κανόνι»), κυριαρ- Θανάσης Παπαθανάσης» στην ιδιω-
πάρε το όπλο σου» (1972) και κυρίως Θαλασσινού. χούν, πάνω από όλα, οι δύο μεγάλες τική τηλεόραση του ΑΝΤ1.
«Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;» Μετά και από την πολύ δυνατή μετα- του επιτυχίες σε σκηνοθεσία Θόδω- Θα έπρεπε πάντως να εισέλθουμε στη
86 87
(1971) με την εκκίνηση της δεκαετίας πολιτευτική ταινία «Ο Θανάσης στη ρου Μαραγκού: «Από πού πάνε για δεκαετία του 1990, για να περάσει ο
του 1970 και κατά τη διάρκεια της Δι- χώρα της σφαλιάρας» (1976) των τη χαβούζα» για τα κακώς κείμενα Βέγγος στον έκτο (και τελευταίο) κύ-
του τομέα της υγείας (1978) και «Θα- κλο ταινιών του, με ταινίες σκηνοθε-
νάση, σφίξε και άλλο το ζωνάρι» για τών του λεγόμενου «Νέου Ελληνικού
τη διαφθορά της δημόσιας διοίκησης Κινηματογράφου», από τις οποίες οι
(1980), κωμωδίες με καθαρά πολιτι- πιο σημαντικές ήταν οι σπονδυλωτές
κό περιεχόμενο, που προετοίμαζαν ταινίες του Παντελή Βούλγαρη «Ήσυ-
το έδαφος για τη μεγάλη πολιτική αλ- χες μέρες του Αυγούστου» (1991) και
λαγή της δεκαετίας του 1980. «Όλα είναι δρόμος» (1997), με τον
Από κινηματογραφική άποψη, ωστό- Βέγγο να συμμετέχει σε μία από τις
σο, η δεκαετία του 1980 δεν ήταν ιδι- τρεις ιστορίες κάθε ταινίας, ενώ ση-
αίτερα παραγωγική για τον Βέγγο, μαδιακή θεωρείται και η συμμετοχή
αφενός λόγω της μικρής και ασήμα- του στην ταινία του Θόδωρου Αγγελό-
ντης παρουσίας του σε βιντεοκασέ- πουλου «Το βλέμμα του Οδυσσέα»
τες και αφετέρου λόγω της μέτριας στο ρόλο του ταξιτζή με το συγκινητι-
επιτυχίας και αποδοχής της πολυδια- κό του λογύδριο για την Ελλάδα που
φημισμένης τηλεοπτικής σειράς «Τα πεθαίνει και με την ιδιαίτερη ανα-
Βεγγαλικά» στην κρατική τηλεόρα- φορά του στη φύση και το μπισκότο.
ση. Ο Βέγγος, όμως, την ίδια περίοδο Την ίδια εποχή και με την αυγή του