Page 11 - mag_115
P. 11
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ… του Γεράσιμου Γεωργάτου
έννοια του Θεού αποκτά απολύτως σει καταπολεμώντας τις ορμές του. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
υπερβατικό χαρακτήρα και δεν βρί- Ο θάνατος είναι μία πραγματικότη-
σκεται απλώς μέσα στα πράγματα, τα και κάθε προσπάθεια να απαλ- ΤΩΝ ΠΑΤΈΡΩΝ
όπως έλεγε ο Νεοπλατωνισμός. λαγεί ο άνθρωπος από το φόβο
Μέσω μάλιστα της ενανθρώπισης που του προκαλεί είναι μία αυταπά-
του Θεού, η θρησκευτικότητα συν- τη. Την ευεργεσία του Θεού μπο- Ο Χριστιανισμός χρειάστηκε να τα παρακλάδια της ελληνικής φιλο-
δέεται στενά με την απολύτρωση ρούμε να την δεχτούμε μόνο μέσα χρησιμοποιήσει τα μέσα της ελλη- σοφίας κατάλληλα για μια τέτοιου
του ανθρώπου από την αμαρτία και από την πίστη. Σε αυτή στηρίζεται νικής φιλοσοφίας από τη μια για είδους σύνθεση. Γι' αυτό οι Πατέ-
τον θάνατο. ολόκληρη η χριστιανική θρησκεία. να αμυνθεί απέναντι της και από ρες αντλούν μόνο από ορισμένα
Η αμαρτία, εξαιτίας του προπατορι- Είναι φυσικό λοιπόν ότι η σχέση την άλλη για να της επιτεθεί, επει- συστήματα της αρχαίας φιλοσοφί-
κού αμαρτήματος, θεωρείται σύμ- της πίστης με τη γνώση γίνεται κε- δή οι αντίπαλοι της νέας θρησκείας ας και πρώτα απ' όλα του Πλάτωνα
φυτη με την ανθρώπινη φύση και ο ντρικό και θεμελιώδες πρόβλημα την πολεμούσαν με τα όπλα αυτής τις ιδέες του οποίου αισθάνονται
άνθρωπος πρέπει να την υπερνική- της χριστιανικής φιλοσοφίας. της φιλοσοφίας. Οι αιρέσεις, επί- συγγενείς με τις χριστιανικές. Κατά
σης, οι οποίες αποτελούσαν μεγά- δεύτερο λόγο προσεγγίζουν τα
10 λο κίνδυνο και εσωτερικό εχθρό ηθικά διδάγματα των Στωικών περί 11
για τον Χριστιανισμό, απαιτούσαν απαλλαγής από τα πάθη τα οποία
γνώση της φιλοσοφίας για να γί- οι εκκλησιαστικοί συγγραφείς αξι-
νει κατανοητή και να καταπολε- οποιούν για τη δική τους ηθική δι-
μηθεί η διδασκαλία τους, εφόσον δασκαλία. Θα αντλήσουν και από
αυτή τη φιλοσοφική γλώσσα χρη- τον Νεοπλατωνισμό του οποίου τις
σιμοποιούσαν για να νοθεύσουν θρησκευτικές ιδέες βρίσκουν συ-
ό,τι θεωρείτο γνήσιο περιεχόμενο μπαθείς, αν και αναγνωρίζουν τη
του Χριστιανισμού. Έτσι η φιλοσο- μεγάλη διαφορά του από τον χρι-
φία των Πατέρων εμφανίζεται ως στιανισμό σε ότι αφορά την έννοια
αναπόφευκτη ιστορική ανάγκη για του Θεού. Η φιλοσοφία του Αρι-
τη σύνθεση και την εναρμόνιση της στοτέλη παραμένει ξένη για τους
ελληνικής φιλοσοφίας και της χρι- Πατέρες, κυρίως εξαιτίας του πραγ-
στιανικής πίστης. ματοκρατικού και εμπειρικού χαρα-
Γι' αυτό, παρά τις αντιθέσεις της με κτήρα της ο οποίος φαίνεται ασυμ-
το αρχαίο πνεύμα, υπάρχουν πολλά βίβαστος με την υπερβατικότητα
κοινά σημεία και δάνεια στοιχεία του Θεού των Χριστιανών. Από τη
της χριστιανικής από την ελληνική σύνθεση αυτή, όπως είναι φυσικό,
φιλοσοφία. Ωστόσο δεν ήταν όλα αποκλείεται εντελώς η φιλοσοφία