Page 8 - mag_115
P. 8
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ… του Γεράσιμου Γεωργάτου
«Ένα ανθρώπινο πλάσμα είναι σαν μυθιστόρημα.
Μέχρι την τελευταία σελίδα δεν ξέρεις πώς θα τελειώσει,
διαφορετικά δεν αξίζει τον κόπο να το διαβάσεις.» Στο προηγούμενο τεύχος μας αναφερθήκαμε στο τέλος της
Γιεβγένι Ζαμυάτιν, Ρώσος συγγραφέας
αρχαίας φιλοσοφίας και στα γενικά χαρακτηριστικά του
ΚΩΣΤΗΣ ΚΑΡΠΟΖΗΛΟΣ μεσαιωνικού κόσμου. Συνεχίζουμε με τις βασικές κατευ-
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ θύνσεις της φιλοσοφίας κατά τη μεσαιωνική περίοδο, με
ΜΙΑ ΔΙΕΘΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (1912-1974) κύριο χαρακτηριστικό την αξιοποίησή της από τη χριστια-
Εκδόσεις ΑΝΤΙΠΟΔΕΣ νική θεολογία.
«Ονομάζουμε κομμουνισμό την πραγμα-
τική κίνηση που καταργεί τη σημερινή κα-
τάσταση πραγμάτων». Ξεκινώντας από
αυτή τη φράση του Κομμουνιστικού Μα- ΟΙ ΒΑΣΙΚΈΣ ΚΑΤΈΥΘΥΝΣΈΙΣ
νιφέστου, ο Κωστής Καρπόζηλος πραγ-
ματεύεται την ιστορία του ελληνικού κομ- ΤΗΣ ΜΈΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
8 μουνισμού του 20ού αιώνα, εστιάζοντας 9
στην «πραγματική κίνηση» των ανθρώ-
πων του και ανιχνεύοντας τις πολλαπλές
του γεωγραφίες. Το αποτέλεσμα είναι Κύριο έργο λοιπόν της χριστιανι- αιώνια και ο Θεός ως αρχιτέκτο-
μια συναρπαστική αφήγηση όπου πρωτα-
γωνιστούν ταξιδιώτες της επανάστασης, κής φιλοσοφίας ήταν η επεξεργα- νας ρυθμίζει ένα αιώνιο σύμπαν
εκπατρισμένοι διανοούμενοι, πρόσφυγες σία των θεωρητικών στοιχείων και τον ταυτίζει με το Είναι, όπως
και μετανάστες, άνθρωποι που διασχί- της νέας θρησκείας, η συστηματική το έκανε ο Νεοπλατωνισμός. Αυτή
ζουν τα συμβολικά και κυριολεκτικά όρια και συνεκτική διατύπωση τους και η αντίθεση ανάμεσα σε Θεό δημι-
του έθνους. Η οθωμανική και ελληνική η εναρμόνιση τους με τα θεία δόγ- ουργό και άνθρωπο δημιούργημα
Θεσσαλονίκη, η Κωνσταντινούπολη, οι ενίσχυσε το χάσμα μεταξύ τους
προσφυγικές πόλεις της Ελλάδας, η Μό- ματα. Τα κυριότερα σημεία και οι και το συναίσθημα της απόστασης
σχα και οι ελληνόφωνες κοινότητες της Μαύρης Θάλασσας του Μεσο- βασικές γραμμές της φιλοσοφίας από το παντοδύναμο και ύψιστο
πολέμου, τα χαρακώματα του ισπανικού εμφυλίου, το Παρίσι του Λαϊκού του Μεσαίωνα είναι τα ακόλουθα.
Μετώπου, η Μέση Ανατολή στα χρόνια του πολέμου, το Βουκουρέστι και Πρώτα-πρώτα η έννοια του Θεού ον. Είχε συγχρόνως και μεγάλη
η Τασκένδη των πολιτικών προσφύγων, οι καπιταλιστικές μητροπόλεις πρακτική σημασία, γιατί εφόσον ο
στα χρόνια της δικτατορίας συνθέτουν μια διεθνική ιστορία του ελληνικού ως δημιουργού του κόσμου, υλικών άνθρωπος υπάρχει μόνο χάρη στη
κομμουνισμού. Και το νήμα που τα ενώνει είναι τόσο η αδιάκοπη κίνηση και άυλων οντοτήτων, ορατών και δύναμη της θείας βούλησης τότε
εκείνων που ένιωθαν ότι οι ταξικοί περιορισμοί και το καθεστώς της εκμε- αοράτων, από το μηδέν, σε αντίθε- το νόημα και ο σκοπός της ύπαρ-
τάλλευσης δεν ήταν η αυτονόητη συνθήκη της ύπαρξης, όσο και οι ζωές της ση με την αντίληψη της Ελληνικής ξής του είναι η εκπλήρωση της βού-
επαναστατικής περιπλάνησης που δεν χωρούσαν σε μια εθνική επικράτεια. αρχαιότητας όπου η ύλη υπάρχει λησης του δημιουργού του. Έτσι η