Page 15 - mag_112_new
P. 15
του Γεράσιμου Γεωργάτου
ντας από το Ένα καταλήγει στην Ύλη ρεύμα της δημιουργικής δύναμης που
ως τελευταία ενέργεια του Θεού. Η αναβλύζει από το Εν και γι` αυτό η
διαδικασία της απορροής περιλαμ- Ύλη διαθέτει και τον ελάχιστο βαθμό
βάνει τρία στάδια ή τρεις φάσεις: το πραγματικότητας. Το Εν ταυτίζεται με
πνεύμα ή νου, την ψυχή και τέλος την το αγαθό ενώ η Ύλη συναρτάται με την
υλική φύση. Ο Θεός χαρακτηρίζεται ύπαρξη του κακού. Γι` αυτό, το ηθικό
ως το Εν, η αρχή όλου του Είναι, ως ιδανικό είναι η αποχή από τη ζωή του
το Αγαθόν και πηγή όλων των αξιών. σωματικού- υλικού κόσμου και η επι- 15
Είναι ακατάληπτος και ασύλληπτος, στροφή στο Ένα με την ένωση ή τη
ενώ η δημιουργική του ενέργεια συ- συγχώνευση του ανθρώπου με αυτό.
ντελείται αυτόματα ως αποτέλεσμα Ο άνθρωπος μπορεί να ενωθεί με το
της τελειότητάς του, δηλαδή δεν καθολικό Πνεύμα, με τον Νου, μέσω
εξαρτάται από τη νόηση ή τη βούλησή της ενόρασης και κάποτε μάλιστα και
Του. Από αυτόν απορρέει το καθολι- με το ίδιο το Εν μέσω της έκστασης,
κό Πνεύμα ή ο καθολικός Νους που με τη βοήθεια της δύναμης της ίδιας
περιλαμβάνει μέσα του τις ιδέες και της ψυχής. Έτσι η ψυχή ανυψώνεται
τα πρωτότυπα όλων των όντων του μέχρι το Εν παραμένοντας αιώνια και
αισθητού κόσμου, τα οποία τα κατα- άφθαρτη.
νοεί όλα μαζί την ίδια στιγμή χάρη σε Διατρέχοντας τις βασικές αρχές του
μία άχρονη ενόραση. Νεοπλατωνισμού, ο αναγνώστης
Ακολουθεί η καθολική Ψυχή η οποία αντιλαμβάνεται τη συγγένειά του με
προχωρά σταδιακά και γεννά το τον Χριστιανισμό. Στο επόμενο ση-
χώρο, τον χρόνο και όλη τη φύση μείωμα θα αναφερθούμε στους κύ-
και τα υλικά αντικείμενα. Στην υλική ριους εκπροσώπους του νεοπλατωνι-
φύση, ως δημιούργημα της Ψυχής και κού ρεύματος.
έσχατο όριο του Είναι, εξαντλείται το