Page 15 - mag_112_new
P. 15

του Γεράσιμου Γεωργάτου






























               ντας από το Ένα καταλήγει στην Ύλη                    ρεύμα της δημιουργικής δύναμης που

               ως τελευταία ενέργεια του Θεού. Η                     αναβλύζει από το Εν και γι` αυτό η

               διαδικασία  της απορροής  περιλαμ-                    Ύλη διαθέτει και τον ελάχιστο βαθμό
               βάνει τρία στάδια ή τρεις φάσεις: το                  πραγματικότητας. Το Εν ταυτίζεται με

               πνεύμα ή νου, την ψυχή και τέλος την                  το αγαθό ενώ η Ύλη συναρτάται με την

               υλική φύση.  Ο Θεός χαρακτηρίζεται                    ύπαρξη του κακού. Γι` αυτό, το ηθικό
               ως το Εν, η αρχή όλου του Είναι, ως                   ιδανικό είναι η αποχή από τη ζωή του

               το Αγαθόν και πηγή όλων των αξιών.                    σωματικού- υλικού κόσμου και η επι-                        15
               Είναι ακατάληπτος και ασύλληπτος,                     στροφή στο Ένα με την ένωση ή τη

               ενώ η δημιουργική του ενέργεια συ-                    συγχώνευση του ανθρώπου με αυτό.

               ντελείται αυτόματα ως αποτέλεσμα                      Ο άνθρωπος μπορεί να ενωθεί με το
               της τελειότητάς του, δηλαδή δεν                       καθολικό Πνεύμα, με τον Νου, μέσω

               εξαρτάται από τη νόηση ή τη βούλησή                   της ενόρασης και κάποτε μάλιστα και
               Του. Από αυτόν απορρέει το καθολι-                    με το ίδιο το Εν μέσω της έκστασης,

               κό Πνεύμα ή ο καθολικός Νους που                      με τη βοήθεια της δύναμης της ίδιας

               περιλαμβάνει μέσα του τις ιδέες και                   της ψυχής. Έτσι η ψυχή ανυψώνεται
               τα πρωτότυπα όλων των όντων του                       μέχρι το Εν παραμένοντας αιώνια και

               αισθητού κόσμου, τα οποία τα κατα-                    άφθαρτη.

               νοεί όλα μαζί την ίδια στιγμή χάρη σε                 Διατρέχοντας τις βασικές αρχές του
               μία άχρονη ενόραση.                                   Νεοπλατωνισμού, ο αναγνώστης

               Ακολουθεί η καθολική Ψυχή η οποία                     αντιλαμβάνεται τη συγγένειά του με

               προχωρά σταδιακά και γεννά το                         τον Χριστιανισμό. Στο επόμενο ση-
               χώρο, τον χρόνο και όλη τη φύση                       μείωμα θα αναφερθούμε στους κύ-

               και τα υλικά αντικείμενα.  Στην υλική                 ριους εκπροσώπους του νεοπλατωνι-
               φύση, ως δημιούργημα της Ψυχής και                    κού ρεύματος.

               έσχατο όριο του Είναι, εξαντλείται το
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20