Page 12 - mag_112_new
P. 12
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
ΎΛΗ ΚΑΙ ΝΟΎΣ
Στα μέσα του 3ου αιώνα μ.Χ., κα- γή έναντι του Χριστιανισμού όσο
θώς είχε αρχίσει να φθίνει η κυρι- και πνευματικό τροφοδότη του. Ο
αρχία της επικούρειας και της στωι- Χριστιανισμός υιοθέτησε και προ-
12 κής φιλοσοφίας, έκανε αισθητή την σάρμοσε στα μέτρα του πολλές
παρουσία του ένα νέο φιλοσοφικό νεοπλατωνικές ιδέες, όπως, επί
κίνημα που αυτοπροσδιοριζόταν παραδείγματι, την απόρριψη του
ως πλατωνικό, αλλά στην πραγμα- επικούρειου και στωικού υλισμού,
τικότητα αποτελούσε μία σύνθεση δηλαδή την άποψη ότι η πραγμα-
παλαιών φιλοσοφικών ρευμάτων τικότητα είναι αποκλειστικά υλική,
που κατά καιρούς εμφανίστηκαν και πρόκρινε ως έσχατο θεμέλιο
στους έξι αιώνες που είχαν μεσο- της πραγματικότητας το απόλυτο
λαβήσει από τον καιρό του Πλά- “Εν” που το ταυτίζει με κάποιο εί-
τωνα. Αυτό το νέο κίνημα, που δος θεότητας. Η ονομασία Νεο-
μεταγενέστεροι μελετητές το ονό- πλατωνισμός είναι συνεπώς κάπως
μασαν Νεοπλατωνισμό, επιδίωξε παραπλανητική, γιατί οι διανοητές
να δώσει μία συνολική εικόνα του του κινήματος, μολονότι αυτοα-
σύμπαντος και της σχέσης του αν- ποκαλούνταν πλατωνιστές και έδι-
θρώπου με αυτό, βρίσκοντας ευ- ναν μεγαλύτερη αξία στις ιδέες του
ρεία απήχηση και μετατρεπόμενο Πλάτωνα παρά σε άλλων φιλοσό-
σε ένα είδος θρησκείας. φων, δεν είχαν μοναδικό στόχο να
Ο Νεοπλατωνισμός λοιπόν απο- αναβιώσουν και να διδάξουν τις
τέλεσε τόσο εναλλακτική επιλο- απόψεις του, αλλά να τις αξιοποι-