Page 11 - mag_111_
P. 11
του Γεράσιμου Γεωργάτου
νόφωνου κόσμου. Με τον Κων- για να αποφύγουν την καταβολή
σταντίνο η πρωτεύουσα του τους. Ο Διοκλητιανός υποχρέ-
ανατολικού κράτους μεταφέρ- ωσε τους εύπορους πολίτες να
θηκε στο Βυζάντιο και πήρε το αναλαμβάνουν τα δημοτικά αξι-
νέο όνομα Κωνσταντινούπολη. ώματα και απαγόρευσε με νόμο
Ο Διοκλητιανός στο δυτικό τμήμα τη φυγή τους, ενώ απαγόρευσε
επιβλήθηκε για ένα διάστημα στο και τη μετανάστευση. Το σύστη-
στρατό αλλάζοντας το χαρακτήρα μα αυτό το διατήρησαν και οι
του. Οι μάχιμες μονάδες απαρτί- διάδοχοί του προετοιμάζοντας
ζονταν πλέον από βάρβαρους, κυ- έτσι τον δυτικό μεσαιωνικό φε-
ρίως Γερμανούς, που μπορούσαν ουδαρχισμό.
να φτάσουν μέχρι τα υψηλότερα
αξιώματα. Οι βάρβαροι βεβαίως Στο ανατολικό τμήμα της αυτοκρα-
έκριναν πως ήταν συμφερότερο τορίας, η σημαντικότερη καινοτομία 11
να πολεμούν για τον εαυτό τους του Κωνσταντίνου ήταν η υιοθέτη-
παρά για τους Ρωμαίους αφέντες. ση του Χριστιανισμού ως κρατικής
Το σύστημα του Διοκλητιανού θρησκείας, προφανώς επειδή με-
άντεξε επί ένα τουλάχιστον αι- γάλο μέρος των στρατιωτών του
ώνα. Πρόβλεπε την αυτοδιοίκηση ήταν Χριστιανοί. Έτσι κατά τον
των πόλεων οι άρχοντες των οποί- 5ο αιώνα, όταν τα γερμανικά
ων εισέπρατταν τους φόρους, ενώ φύλα διέλυσαν τη Δυτική Αυτο-
το συνολικό ποσό που έπρεπε να κρατορία, επηρεάστηκαν από το
καταβάλει κάθε πόλη καθορίζονταν γόητρο της Ανατολής και απο-
από την κεντρική εξουσία. Το σύ- δέχτηκαν σε μεγάλο βαθμό τη
στημα ήταν καλό για εποχές ευ- χριστιανική θρησκεία διατηρώ-
ημερίας, όμως όσο μειώνονταν ντας έτσι κάποια από τα στοι-
οι πόροι της αυτοκρατορίας, χεία του αρχαίου πολιτισμού
ο ζητούμενος φόρος φαινόταν που είχαν αφομοιωθεί από την
ιδιαίτερα επαχθής. Οι δημοτικές δυτική χριστιανική εκκλησία.
αρχές ήταν προσωπικά υπεύθυνες
για τους φόρους και δραπέτευαν Η Ανατολική Αυτοκρατορία, παρό-