Page 33 - mag_107_N
P. 33

ΤΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΓΑΛΙΑΤΣΟΥ










               "γιατί ο κόσμος τι θα ήταν                            πόνο και η αναμενόμενη συνάντη-

               κόσμος δικός μου αν δεν ήταν;"                        ση διεξάγεται ως συνομιλία σωμάτων
               Η  ποιήτρια  δοκιμάζει  την  αξιομνημό-               αβαρών.
               νευτα συμπυκνωμένη μορφή της πιο                      Το πάθος μοιάζει άσβεστο αλλά κατευ-

               παγιωμένης πεποίθησης του διαχρο-                     νασμένο: εδώ ανεδύθη των ψυχών το
               νικού καλλιτεχνικού υποκειμένου: για                  μέγα, Μέγα Πάθος.

               κάθε καινούργια δημιουργία ο κόσμος                   "δειλινό στον κήπο
               αναδιοργανώνεται και επανασυντελεί-                   η άφεση
               ται.                                                  γυναίκα ήταν"

               Ποιο είναι όμως το βαθύ αίτημα του                    Είναι αυτό το τέλος; Αρχή αναβάπτισης
               ποιητικού υποκειμένου, στην προκει-                   μάλλον είναι.

               μένη περίπτωση;                                       Πρόκειται για την εκπλήρωση ενός
               Η ίαση απ' το τραύμα να φτάσει μέχρι                  ακόμη  βαθύτερου  ποιητικού  αιτήμα-

               του βαθμού ο εαυτός να γίνει η αλλη-                  τος: το τέλος του χρόνου των Παθών
               γορία του.                                            να είναι ταυτόχρονα και τόπος Αναλή-

               Η ποιητική σύνθεση, πριν το τέλος της,                ψεως.                                                      33
               συναντιέται αποφασιστικά με τις ενο-                  Αποτελεί ίσως την αναγκαία προϋπό-
               ρατικές της ποιότητες. Φέρνει στο προ-                θεση για να είναι εφικτή η συνάντηση

               σκήνιο παλαιά πρόσωπα, ως να ήσαν                     των δύο προσώπων. Μια συνάντηση η
               νέα, και μοιάζει αυτή η κίνηση με μιαν                οποία, ενδεχομένως, πραγματοποιεί-

               ολότελα άλλην εννοιακή αντίληψη περί                  ται μόνο μέσα στις -και από τις- σελί-
               σύγχρονου και παλαιού. Το ζευγάρι βι-                 δες ενός βιβλίου. Είναι γι' αυτό όμως
               ώνει -από τα μέσα, θα 'λεγες- κορυφαί-                λιγότερο πραγματική; Η απάντηση

               ες  πράξεις ενός  μύθου  αρχετυπικού,                 ίσως  και να  είναι  περισσότερο περί-
               ως να επρόκειτο για τον δικό του μύθο.                πλοκη απ' ό,τι κάθε ευκολονόητο ναι ή

               "γυναίκα στον κήπο                                    όχι θα άφηνε να διαφανεί...
               της Εδέμ της Βαβυλώνας της Γεθσημανή

               η Εύα η Σαλώμη η Μαγδαληνή                            Μένει για πάντα η θύμηση των γνώρι-
               σε κήπο μυστικών, μεθυστικών δακρύων                  μων σωμάτων· το πιο αρχέγονο ίχνος

               Μαρίες τρεις των μυστηρίων"                           της συγκίνησης.
               Αμέσως μετά την υπερβατική αυτή                       Καθώς τα λαμπερά σώματα αναδύο-
               μύηση, όλα αιφνιδιάζουν με την απρό-                  νται, μετά τη μύηση στο Μέγα Πάθος, οι

               σμενη ηρεμία τους. Η ζωή γίνεται ένα                  αισθήσεις συγχωνεύονται στην αίσθη-
               με τη Ζωή. Το ζευγάρι είναι πάλι και-                 ση.

               νούργιο, μέσα στην παλαιότητά του. Η                  Κάθε αίσθηση, όμως, λειτουργεί ως δι-
               ανάμνηση του πάθους δεν κρύβει πια                    αρκής υπενθύμιση του πόθου. Το Μέγα
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38