Page 32 - mag_107_N
P. 32

ΒΙΒΛΙΟKΡΙΤΙΚΉ


                          Ο ΆΦΘΆΡΤΟΣ
                       ΜΙΝΙΜΆΛΙΣΜΟΣ





               "γυνή εγώ γυμνή                                       Εκδοχή γυμνότητας: πρώτη.

               κι ούτε ένα φύλλο
               να με περιβάλλει                                      Τι είναι όμως μια ποιητική σύνθεση που
               σύκα και τριαντάφυλλα                                 διακρίνεται ως ολιγόλεκτον έπος, και

               όλα ανοιχτά                                           αντί του συνήθους έπους των τρισμυ-
               στον ήλιο"                                            ρίων λέξεων να καταλήξει να εγγραφεί

                                                                     ως έπος της ολιγόλεκτης γραφής; Μα
               Οι όροι της χαίνουσας πληγής έχουν                    αυτή  θα  ήταν,  προφανώς,  η  τέχνη  να
               ήδη τεθεί ανεπιστρεπτί... Αυτό δεν προ-               εκθέτεις μιαν ιστορία προκειμένου να

               μηνύουν -εξ ορισμού- τα φρούτα του                    "αφηγηθείς" τα χάσματά της. Η σύνθεση
               πάθους; Τι άλλο είναι, άλλωστε, ένα                   μιας ιστορίας χωρίς το ιστορικό της, με

               ανοιχτό γυναικείο σημείο, από το κά-                  άλλα λόγια. Η απουσία όμως ιστορικού
               λεσμα μιας πάλλουσας πληγής; Ως γε-                   είναι ενισχυτική του ποιητικού υποκει-

               νετήσιο κι εκ γενετής σημάδι, η ανε-                  μένου γιατί θέτει στο επίκεντρο το αφη-
               πούλωτη γυναικεία πληγή καθώς τη                      γηματικό του πρόσωπο. Η ιστορία εδώ

   32          λούζει, τη φωτίζει και τη λαμπρύνει ο                 είναι το πρόσωπο που την αφηγείται και
               ήλιος, γίνεται ο κατ' εξοχήν ορισμός της              ο τρόπος γραφής του είναι η νηφάλια
               γυμνότητας, στον υπέρτατό της βαθμό.                  σκέψη πάνω στην "πανταχού απούσα"

               Η πληγή όμως θέλγει. Η πληγή έλκει.                   ιστορία του. Μόνο στοιχειώδεις νύξεις:
               Η  πληγή  επίσης  θέλγεται:  τραυματί-                "και είπες: όχι". Όσο το κείμενο αποψι-

               ζει και τραυματίζεται. Μια πάλλουσα                   λώνεται από λέξεις, τόσο προβάλλει,
               πληγή αντικρύ στον ήλιο κρύβει μέσα                   πιο ανάγλυφο, το πρόσωπο. Κάθε τι το
               της μιαν έκσταση, την τρομερή επιθυ-                  περιττό πρέπει να απομακρυνθεί, όλα

               μία του ιλίγγου. Η έκσταση κι ο ίλιγγος               πρέπει να φτάσουν στο σημείο γέν-
               μπορούν να καρποφορούν για μας, ανά                   νησης της ύπαρξης. Το σώμα, η γρα-

               πάσα στιγμή, τον σπόρο της συντριβής·                 φή... Τώρα πια, μπορούμε να το πούμε:
               ποιος θα θελήσει να τον πάρει;                        πρόκειται για μια ποιητική σπουδή στο

               Όταν ανοίγει μια πληγή                                άφθαρτο.
               διαβάζει την ψυχή της                                 Εκδοχή γυμνότητας: δεύτερη.

               Κι αφήνεται να διαβαστεί το ναι
               για να ομορφύνει                                      Η πραγματική ιστορία λοιπόν είναι, εν
               Για τη χαρά της επαφής                                τέλει, ο δημιουργικός μετασχηματισμός

               και την εμπιστοσύνη.                                  που απορρέει απ' αυτήν την εμφατική
               Για οτιδήποτε άλλο μπορεί να ευθύνεται                παράλειψη περιστατικών. Η ίδια η δη-

               η σκόνη· το σκοτάδι είναι η εναλλαγή                  μιουργία αποτελεί εδώ το μεγάλο αφη-
               του φωτός...                                          γηματικό αντίβαρο.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37