Page 16 - mag_107_N
P. 16
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Ο Επίκουρος πρέπει να ένιωθε ζω- ζεις έτσι ώστε να αποφεύγεις το
ηρό οίκτο για τα δεινά της ανθρω- φόβο», είναι μερικές από τις συμ-
πότητας και πρέπει να είχε την ακλό- βουλές του.
νητη πεποίθηση πως ο κόσμος θα
άλλαζε πολύ αν οι άνθρωποι υιο- Ο Επίκουρος δεν ενδιαφερόταν
θετούσαν τη φιλοσοφία του. Ήταν για την επιστήμη αυτή καθαυτή. Της
η φιλοσοφία ενός φιλάσθενου αν- αποδίδει σημασία απλά και μόνο
θρώπου προορισμένη για έναν κό- διότι παρέχει φυσικές εξηγήσεις
σμο στον οποίο η ευτυχία είχε περί- των φαινομένων που η δεισιδαιμο-
που καταστεί αδύνατη. «Να τρως νία αποδίδει στην παρέμβαση των
16 λίγο από το φόβο της δυσπεψί- θεών. Όταν υπάρχουν πολλές πιθα-
ας, να πίνεις λίγο για να μην νές εξηγήσεις, υποστηρίζει πως δεν
κακοξυπνήσεις, να αποφεύγεις έχει νόημα να προσπαθούμε να επι-
την πολιτική και τον έρωτα και λέξουμε ποια είναι η πιο σωστή. Οι
όλες τις βίαιες και παράφρονες φάσεις της Σελήνης, λόγου χάρη,
πράξεις, να μην γίνεσαι όμηρος εξηγήθηκαν κατά ποικίλους τρό-
της μοίρας αποκτώντας γυναί- πους και η καθεμιά απ' αυτές, εφό-
κα και παιδιά, να διδάξεις στον σον δεν ανακατεύει τους θεούς,
εαυτό σου να στοχάζεται μάλ- είναι εξίσου καλή με οποιαδήποτε
λον τις ηδονές παρά τους πό- άλλη και θα ήταν περιττή περιέρ-
νους, ο σωματικός πόνος είναι γεια να προσπαθήσουμε να βρού-
ασφαλώς μεγάλο κακό αλλά αν με ποια είναι η πιο αληθινή. Δεν
είναι οξύς περνάει γρήγορα, είναι λοιπόν καθόλου περίεργο το
ενώ αν είναι παρατεταμένος ότι η συμβολή των επικούρειων στη
μπορούμε να τον υπομείνου- γνώση της φύσης υπήρξε μηδαμινή.
με με την ψυχική πειθαρχία και Υπηρέτησαν ωστόσο έναν χρή-
με τη συνήθεια να στοχαζόμα- σιμο σκοπό, όπως ήταν η αντί-
στε ευχάριστα πράγματα παρά θεση στις προκαταλήψεις, τις
τον πόνο, και προπάντων να δεισιδαιμονίες, τη μαγεία και