Page 83 - mag_105
P. 83
έξοδο από τη ζωή, αλλά και από την Βουγιουκλάκη («Η αρχόντισσα και ο
τέχνη. αλήτης», «Η νεράιδα και το παλικά-
Έχοντας ήδη παίξει αρχαία κω- ρι», «Το ξύλο βγήκε από τον παρά-
μωδία και Αριστοφάνη πιο πριν, ο Πα- δεισο», «Χτυποκάρδια στο θρανίο) ή
παγιαννόπουλος συμμετείχε στην εμ- ως κινηματογραφικός πατέρας της Κα-
βληματική θεατρική παράσταση του ρέζη (Το κοροϊδάκι της δεσποινίδας»,
Ιάκωβου Καμπανέλλη με τους Κώστα «Τζένη, Τζένη»). Με αυτές τις ταινίες,
Καζάκο και Τζένη Καρέζη, το 1973, είναι αλήθεια ότι ο Παπαγιανόπουλος
στο «Μεγάλο μας τσίρκο». Και πέντε παραμένει στις καρδιές όλων των Ελ-
χρόνια πιο πριν, το 1968, ο Ιάκωβος λήνων θεατών, ακόμα και των πιο μι-
Καμπανέλλης και πάλι είναι αυτός που κρών ηλικιακά θεατών.
του είχε δώσει τον πιο σπουδαίο (κατά Στην περίπτωση όλων αυτών
την προσωπική μου πάντοτε γνώμη) των ταινιών, ο Παπαγιαννόπουλος ερ-
κινηματογραφικό του ρόλο στην κορυ- μηνεύει τον τύπο που μακροπρόθεσμα
φαία σπονδυλωτή ταινία: «Το κανόνι όλοι λατρέψανε στο τηλεοπτικό Λούνα 83 83
και το αηδόνι». Παρκ: Ο οργίλος πατέρας ή καθηγητής,
Η ταινία αυτή πραγματευόταν την που όλοι θα λατρεύαμε να έχουμε ως
κατοχή και την αντίσταση στην πρό- πατέρα ή ως καθηγητή, μολονότι η ερ-
σφατη ελληνική ιστορία: Στην ιταλική μηνευτική του γκάμα είναι τόσο ευρεία,
κατοχή (με την πρώτη ιστορία «Το ρο- ώστε σε ταινίες όπως: «Δεσποινίς Δι-
λόι» στην Ερμούπολη της Σύρου), στην ευθυντής» ή «Μια τρελή-τρελή οικο-
αγγλική κατοχή της Κύπρου (με τη δεύ- γένεια», ο ρόλος του να ξεφεύγει από
τερη ιστορία «Ο μυστικός γάμος» για την γκρίνια και την οργή και να κινείται
τον Γρηγόρη Αυξεντίου) και στην γερ- στο χαρακτήρα ενός δειλού και κακό-
μανική κατοχή (με την τρίτη ιστορία «Οι μοιρου ανθρωπάκου, που δεν μπορεί
αντίπαλοι» στην Πάτρα). Ο Διονύσης να βάλει σε μια σωστή σειρά την κόρη
Παπαγιαννόπουλος και ο Γιώργος του.
Καμπανέλλης στην τρίτη ιστορία, δί- Θα ολοκληρώσουμε την περι-
νουν μια γεμάτη αγάπη και ανθρωπιά γραφή των ρόλων του Διονύση Πα-
ερμηνεία, ίσως την πιο σπουδαία της παγιαννόπουλου, κινούμενοι στην πιο
κινηματογραφικής τους καριέρας. άγνωστη (ή μάλλον ασυνείδητα πιο
Το σύγχρονο, ωστόσο, ελληνι- άγνωστη) κατηγορία των περισσότε-
κό κοινό γνωρίζει τον αξέχαστο και ρων ρόλων του ως «κακού»:
λαοφιλή Παπαγιαννόπουλο από τις Ο σκληρός εκπρόσωπος του υπόκο-
ερμηνείες του ως κινηματογραφικός σμου στο «Ποντικάκι» (1954). Ο δόλιος
πατέρας και καθηγητής της Αλίκης «Χιμπατζής» στον «Τζο τον τρομερό»