Page 77 - mag_105
P. 77
κοτυχιών που οδηγούν ολόκληρους υπόβαθρο, μια οικογένεια.
πληθυσμούς να μεταναστεύσουν κά- Το βιβλίο κυκλοφόρησε στην Ελλάδα
που αλλού, όπου η ζωή είναι ακόμα τον Δεκέμβριο 2019 ενώ στη Γαλλία
«δυνατή». Αυτό το κείμενο δεν κρίνει, πρωτοκυκλοφόρησε το 1999 , με τίτλο:
συντάσσει μια έκθεση, αφηγείται τις “Cannibales”. Στα αγγλικά δόθηκε ο
ζωές, που οι μετανάστες, αφήνουν τίτλος “Welcome to Paradise”.
πίσω τους, τις ζωές που συντρίφθη- Στο “Harraga”, ο Μαροκινός συγγρα-
καν από τη βία, τις παραμελημένες γυ- φέας επιμένει όπως πάντα, να εστι-
ναίκες, τη βασιλεία της διαφθοράς, την άζει στην απελπισία των ανθρώπων
απροσεξία και όλες τις ελλείψεις που που έχουν εγκαταλειφθεί στη μοίρα
μπορούν να επηρεάσουν μια ήπειρο, τους, ζυμωμένοι με τη φτώχεια, την
που έχει αποκοπεί από ηγέτες που εί- αδικία, τον πόλεμο, την εκμετάλλευ-
ναι πολύ συχνά άπληστοι. ση και την κακοτυχία. Όμως, κανείς
Ο συγγραφέας τρέφει μεγάλη τρυφε- δεν έχει ανοσία στην κακοτυχία. Η
ρότητα για αυτούς που έμειναν «εκτός δυστυχία είναι κοινό χαρακτηριστι- 77
ανθρωπιάς». κό της ανθρωπότητας. Έτσι κι αλλιώς
Το βιβλίο, που γράφτηκε και εκδόθηκε σήμερα, τα όρια μεταξύ «πολιτισμέ-
το 1999, δυστυχώς γίνεται ξανά σκλη- νων» και «κανιβάλων», δεν είναι ευ-
ρά επίκαιρο με το κύμα λαθρομετανα- διάκριτα.
στών στις ιταλικές, ισπανικές, γαλλικές
ελληνικές και άλλες ακτές. Ο πόλεμος ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
σίγουρα ενίσχυσε το φαινόμενο, όμως Ο Mahi Binebine έχει κερδίσει ευρω-
όλοι οι λόγοι που υπογράμμισε ο Μαχί παϊκά και αραβικά βραβεία. Το βιβλίο
Μπινμπίν, εξακολουθούν να συμβάλ- του “Τα αστέρια του Σίντι Μουμέν” έγι-
λουν σε αυτήν την οδυνηρή μετανά- νε ταινία (αγγλικός τίτλος “Horses of
στευση ανθρώπων, που εγκαταλεί- God”) και ήταν η επίσημη συμμετοχή
πουν τη γενέτειρά τους, χωρίς καν να του Μαρόκου στο φεστιβάλ κινημα-
το έχουν επιλέξει, απλώς για να επι- τογράφου των Καννών το 2012. Είναι,
βιώσουν. επίσης, ζωγράφος και γλύπτης με έργα
Ο συγγραφέας τονίζει πως οι επο- του στη μόνιμη συλλογή του μουσείου
νομαζόμενοι «λαθραίοι» είναι άν- Γκουγκενχάιμ. Στην πατρίδα του τιμά-
θρωποι. «Οι παράνομοι μετανάστες ται ως πρόσωπο, που συμβάλλει με το
δεν είναι φαντάσματα», εξηγεί, είναι έργο του στην ανάδειξη του Μαρόκου
ανθρώπινα όντα. Ο καθένας έχει ένα διεθνώς.