Page 18 - mag_89
P. 18

Ας φιλοςοφήςουμε…











               και αναζήτησε εκεί το καθολικό                        έτσι να ορίσω τι είναι δικαιοσύνη,
               αναδεικνύοντας πρώτος τη σημασία                      μένοντας στις απόψεις των ανθρώ-

               των ορισμών, ο πλάτωνας τον ακο-                      πων; Υπαινίσσεται ίσως ο Αριστοτέ-
               λούθησε, θεώρησε όμως ότι αυτή η                      λης ότι οι σοφιστές θα έκαναν κάτι
               διαδικασία δεν μπορεί να έχει αντι-                   τέτοιο, θα υποστήριζαν δηλαδή ότι

               κείμενο τα αισθητά, αλλά κάποιες                      δεν υπάρχει απόλυτη έννοια της δι-
               άλλες οντότητες. O λόγος ήταν ότι                     καιοσύνης. Εφόσον υπάρχουν μόνο

               είναι αδύνατο να υπάρξει ενιαίος                      τα αισθητά, τα βιώματα και οι πραγ-
               ορισμός ενός αισθητού, καθώς τα                       ματικές πολιτείες, ας δούμε τι πιστεύ-
               αισθητά συνεχώς μεταβάλλονται. O                      ουν οι άνθρωποι κάθε εποχής για τη

               πλάτωνας, λοιπόν, ονόμασε αυτές                       δικαιοσύνη και ας μείνουμε σ’ αυτό,
               τις οντότητες “ιδέες”, και υποστήρι-                  θα έλεγαν οι σοφιστές.

               ξε ότι τα αισθητά υπάρχουν ξεχωρι-                    Αυτό  ακριβώς είναι  που  δεν  θέ-
               στά από αυτές, παίρνουν όμως όλα                      λει ο πλάτωνας. Θέλει να υπάρχει
               το όνομά τους από τη σχέση τους με                    μία απόλυτη έννοια της δικαιοσύ-

               αυτές». (Aριστοτέλης, Mετά τα φυσι-                   νης, ένας ορισμός ο οποίος να μην
   18          κά, A6, 987b.)                                        εξαρτάται από το χρόνο, το χώρο ή

               Έχουμε λοιπόν μια καίρια περιγραφή                    οποιαδήποτε άλλη παράμετρο της

               των Ιδεών και μια πολύ διεισδυτι-                     αισθητής πραγματικότητας. Άρα, εί-
               κή προσέγγιση της σχέσης Σωκράτη                      ναι αναγκασμένος να κάνει ένα οντο-
               - Πλάτωνα από τον μαθητή του, τον                     λογικό βήμα, μια οντολογική επα-

               Αριστοτέλη.  Ο Σωκράτης αναζητά                       νάσταση και να πει: "Δεν υπάρχουν
               το καθολικό, αλλά δεν έχει χωρί-                      μόνο τα αισθητά. Υπάρχει και ένα

               σει τον κόσμο στα δύο, σε αισθητά                     δεύτερο επίπεδο πραγματικότητας, οι
               και νοητά. πιστεύει ότι υπάρχει μία                   Ιδέες και εγώ θα μείνω προσανα-
               πραγματικότητα,  αυτή μέσα στην                       τολισμένος σ’ αυτό, για να μπορώ

               οποία ζούμε.  Έρχεται ο Πλάτωνας                      να έχω σταθερές αξίες, για να μπο-
               και λέει: πώς θα ορίσω μια καθολι-                    ρώ να αντιταχτώ σε έναν σοφιστή,

               κή έννοια, αν μείνω στο αισθητά; Και                  ο οποίος θα μου πει, διάβασε τον
               δεν μιλάω μόνο για τον άνθρωπο ή                      ηρόδοτο να  δεις  τι πιστεύουν οι
               την πολυθρόνα, κλπ. Σκεφτείτε π.χ τη                  πέρσες για τη δικαιοσύνη, να δεις

               δικαιοσύνη. Αισθητή δικαιοσύνη, με                    τι πιστεύουμε εμείς. Ο κόσμος αλ-
               αυτή την έννοια, είναι η αντίληψη                     λάζει και αλλάζουν και οι ιδέες μας,
               που έχουν οι άνθρωποι για τη δι-                      επομένως δεν υπάρχει αντικειμε-

               καιοσύνη στην αθηναϊκή δημοκρα-                       νική πραγματικότητα και απόλυτη
               τία, στη Σπάρτη, στην Κόρινθο και                     αλήθεια". Απέναντι λοιπόν στην σχε-
               οπουδήποτε αλλού.  Μπορώ    όμως                      τικότητα των σοφιστών, ο Πλάτωνας
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23